Szégyen és büszkeség-párbeszédek vizsgálata az érzelmi tartalom mentén

Kutatásunkban a szégyen és büszkeség-párbeszédeket vizsgáltuk az érzelmi tartalom mentén, egy újonnan kidolgozott kódkönyv segítségével. A vizsgálatban 54 anya-gyermek páros vett részt - köztük 24 lány és 30 fiú -; feladatuk egy-egy olyan szégyen-, illetve büszkeségtörténet felidézése volt, amelynél...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Polgár Petra Ibolya
Pohárnok Melinda
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2017
Sorozat:Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok 4 No. 1
Kulcsszavak:Pszichológia, Anya-gyermek kapcsolat
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75156
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Kutatásunkban a szégyen és büszkeség-párbeszédeket vizsgáltuk az érzelmi tartalom mentén, egy újonnan kidolgozott kódkönyv segítségével. A vizsgálatban 54 anya-gyermek páros vett részt - köztük 24 lány és 30 fiú -; feladatuk egy-egy olyan szégyen-, illetve büszkeségtörténet felidézése volt, amelynél mindketten jelen voltak. A 2015-ben felvett interjúk párbeszédeiben található kódok közül a jelen kutatásban csak a pozitív, illetve negatív kategorikus érzelmet kifejező szavak vagy metaforák; a pozitív, illetve negatív érzelmi viselkedésre utaló kifejezések; valamint a pozitív, illetve negatív értékelések kódjai vettek részt. Eredményeink szerint a pozitív kategorikus érzelmet kifejező szavak és metaforák, a pozitív érzelmi viselkedésre utaló kifejezések, a pozitív értékelések, illetve összességében véve a pozitív érzelmi megnyilvánulások átlaga szignifikánsan magasabb értéket ért el a büszkeségtörténetekben, mint a szégyentörténetekben. A hipotéziseknek megfelelően alakult a negatív kategorikus érzelmet kifejező szavak és metaforák, a negatív érzelmi viselkedésre utaló kifejezések, a negatív értékelések, illetve összességében véve a negatív érzelmi megnyilvánulások átlaga is: ezek a szégyentörténetekben lettek szignifikánsan magasabbak. Továbbá az érzelmekkel kapcsolatos megnyilvánulások magasabb értéket értek el a szégyen-párbeszédekben, mint a büszkeséget felidézőkben. A lánygyermekek anyáikkal folytatott felidézéseiben feltételezett magasabb érzelmi tartalom azonban nem volt kimutatható. Az anya és fiúgyermeke által felidézett szégyentörténetekben az értékelések, míg ugyanezen anya-lánygyermek dialógusokban az érzelmi viselkedésre vonatkozó megnyilvánulások kerültek túlsúlyba.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:1-25
ISSN:2064-9258