Eltérő téves emlékezeti paradigmák hatásának vizsgálata kisgyermek- illetve serdülőkorban

A kutatás célja a Deese-Roediger-McDermott (1995) paradigma, valamint a félrevezető információ paradigma téves emlékezetre gyakorolt hatásának vizsgálata volt kisgyermekek és serdülők körében. A kísérletben 45 fő, az általános iskola 2. osztályába járó 7-8 éves gyermek (M = 7,56 év, SD = 0,50) és 45...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Kránitz Ildikó
Format: Article
Published: 2016
Series:Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok 3 No. 1
Kulcsszavak:Pszichológia
Subjects:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75148
Description
Summary:A kutatás célja a Deese-Roediger-McDermott (1995) paradigma, valamint a félrevezető információ paradigma téves emlékezetre gyakorolt hatásának vizsgálata volt kisgyermekek és serdülők körében. A kísérletben 45 fő, az általános iskola 2. osztályába járó 7-8 éves gyermek (M = 7,56 év, SD = 0,50) és 45 fő 14-15 év közötti, az általános iskola 8. osztályába járó (M = 14,31 év, SD = 0,47) gyermek vett részt. A vizsgálatban résztvevőknek a téves emlékezet előidézésére alkalmas DRM szólistákat kellett felidézniük, illetve a három feltételből álló klasszikus téves információ feladat vonatkozásában felismeréses tesztet elvégezniük. Ezek segítségével azt vizsgáltam, hogy a két téves emlékezetet előidéző paradigma vonatkozásában érvényesül-e fordított fejlődés, valamint az előidézett emlékezeti hibák hátterében lévő mechanizmusok összefüggésbe hozhatóak-e egymással. A DRM feladat vonatkozásában a tévesen felidézett szavaknál nem volt szignifikáns különbség a két korcsoport teljesítménye között. A félrevezető információ felismerési feladatnál a 7-8 évesek szignifikánsan több helytelen választ adtak, mint a 14-15 évesek. Az eredményekből az a következtetés vonható le, hogy csak részben teljesült a fordított fejlődés, valamit a két téves emlékezetet előidéző paradigma vonatkozásában nincs összefüggés.
Physical Description:1-22
ISSN:2064-9258