"A csalásnak e ronda képe" Dante Geryon-értelmezése /

A tátongó mélységként megjelenített dantei Poklot, amely egy lény óriási szájához hasonlóan elnyeli a holtak lelkeit, a legkülönbözőbb szörnylények népesítik be. Jelen tanulmány Geryon színjátékbeli szimbolikájára és szerepére fókuszál, célja ezenkívül a Dante gondolkodásmódját meghatározó antik és...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Süli Tünde
További közreműködők: Dante Alighieri
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: MTA-SZTE Antikvitás és Reneszánsz: Források és Recepció Kutatócsoport Szeged 2021
Sorozat:Antikvitás és reneszánsz
Kulcsszavak:Olasz irodalom - eposz, Műelemzés, Olasz irodalom története - középkor
Tárgyszavak:
doi:10.14232/antikren.2021.8.111-128

Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/74744
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A tátongó mélységként megjelenített dantei Poklot, amely egy lény óriási szájához hasonlóan elnyeli a holtak lelkeit, a legkülönbözőbb szörnylények népesítik be. Jelen tanulmány Geryon színjátékbeli szimbolikájára és szerepére fókuszál, célja ezenkívül a Dante gondolkodásmódját meghatározó antik és középkori források, valamint a dantei inventiók bemutatása. A költő rendkívül tudatosan alkotta meg a hamisság, a csalás tökéletes figuráját olyan komponensekből, amelyek részben a pogány hagyományból erednek, részben korának bestiáriumaiban, az enciklopédiákban leírt tulajdonságaik, valamint azon jelentések révén, amelyeket a bibliai exegézis kapcsolt azokhoz. Geryont, a legapróbb részletekig kidolgozott démoni teremtményt a jegyek sokfélesége jellemzi: arca becsületes emberarc, jóságos, bizalmat keltő arcán kívül azonban minden más testrésze, amely állat elemekből áll, a hamissághoz, a hazugsághoz köthető. Dante’s Inferno, depicted as a gaping abyss, swallowing the souls of the dead as if it were the enormous mouth of a creature, is populated by various kinds of monsters. This study puts focus on Geryon’s symbolism and role in the play, and aims to present the Dantean inventios as well as the antique and medieval sources that formed Dante’s way of thinking. The poet created the perfect figure of insincerity and fraud with great deliberation, out of components originating in part from pagan traditions and from descriptions found in bestiaries and encyclopedias of his time, as well as from Bible commentaries. Geryon, the meticulously detailed demonic creature is characterized by a variety of attributes: his face is that of an honest man but apart from his trust-inspiring visage, his body is made up of animal parts, suggesting that he may be associated with falsehood.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:111-128
ISSN:2560-2659