A szövegértést segítő grafikus rendezők hatékonyságának vizsgálata
Munkámban a grafikus rendezők szövegértésre gyakorolt hatékonyságát vizsgáltam egy pilotkutatás keretein belül, szövegértési nehézséggel diagnosztizált tanulók körében. Számos kiadványban olvashatunk a különböző típusú grafikus rendezők tanulást támogató hatásairól, többek között a diszlexiás tanuló...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Testületi szerző: | |
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
2021
|
Sorozat: | Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben
2 |
Kulcsszavak: | Pedagógiai kutatás, Szövegértés - általános iskola |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/74057 |
Tartalmi kivonat: | Munkámban a grafikus rendezők szövegértésre gyakorolt hatékonyságát vizsgáltam egy pilotkutatás keretein belül, szövegértési nehézséggel diagnosztizált tanulók körében. Számos kiadványban olvashatunk a különböző típusú grafikus rendezők tanulást támogató hatásairól, többek között a diszlexiás tanulók körében is, azonban ezek empirikus alátámasztására hazánkban eddig csupán egy példát találtam. A vizsgálatomban 7. és 8. osztályos tanulók vettek részt, akik a bemeneti mérést követően négy szöveghez kapcsolódóan 3-3 szövegértési tesztet töltöttek ki. A szövegértés hatékonyságát elő- és utótesztekkel mértem minden egyes szöveghez kapcsolódóan, továbbá hogy láthatóvá váljon, hogyan segítik a grafikus rendezők az információk hosszú távú spontán rögzülését, a vizsgálatot egy késleltetett felidézés típusú feladattal egészítettem ki. A vizsgálati személyek különböző kontrollfeltételek között oldották meg a szövegértési teszteket – kettőt megbeszélésen alapuló szövegfeldolgozással, kettőt grafikus rendezők segítségével –, így láthatóvá válhattak a tanulók egyéni teljesítményében mutatkozó különbségek a két szövegfeldolgozási mód között. Jelen kutatás eredményei nem támasztották alá a grafikus rendezők előnyét a csupán megbeszélésen alapuló szövegfeldolgozással szemben sem a feldolgozást követő méréseken, sem a késleltetett felidézés feladatokban. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 73-87 |
ISBN: | 978-615-5946-44-8 |