Kisebbségi érmelléki képzési és továbbtanulási lehetőségek empirikus megközelítése
Career choice and labour market are strongly connected. If one discontinues education after secondary school they lose competitiveness on the labour market. The aim of our research is to investigate the possibilities for education, the choice of vocational high schools, and personal aims for further...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Testületi szerző: | |
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
2017
|
Sorozat: | Közép-európai Monográfiák
16 Magyarok a Kárpát-medencében 2. 16 |
Kulcsszavak: | Oktatáspolitika - magyar - Románia, Közvéleménykutatás - módszer - kérdőíves |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/69761 |
Tartalmi kivonat: | Career choice and labour market are strongly connected. If one discontinues education after secondary school they lose competitiveness on the labour market. The aim of our research is to investigate the possibilities for education, the choice of vocational high schools, and personal aims for further education of secondary school pupils belonging to the minority or double minority in Érmellék, a disadvantaged subregion in Bihar county, Romania, inhabited mostly by Hungarians. Given our focus on minority issues, we would also investigate how the ethnicity factors of aspirations for further education influence decision making. The subjects for our study are seventh and eighth grade Hungarian and Hungarian Roma pupils, studying at Hungarian secondary schools in the Partium subregion. The data were collected using questionnaires (N=465) during the 2014/2015 academic year. It is assumed, that the subjects of this research are characterized by uncertainty when it comes to further education, partly due to their disadvantaged situation, and partly due to the scarcity of education possibilities. This research presents the characteristics of the school network in the investigated region, the subjects' aspirations for further education, and the factors that determine the differentiation of decisions for further education. Szoros kapcsolat van a pályaválasztás és a munkaerőpiac között. Ha az általános iskola után nem következik valamilyen magasabb oktatási forma, az magában hordozza a munkaerő-piaci versenyképesség elvesztését. Vizsgálatunk célja az iskolaválasztási lehetőségek, a középiskolai szakkínálat és a továbbtanulási tervek megismerése, középiskolai csatlakozási szint identifikációja kisebbségi és kettős kisebbségi státusban élő általános iskolai fiatalok körében egy hátrányos helyzetű kistérségben, a romániai Bihar megye magyar lakta tömbterületén, az Érmelléken. A kutatásunk kisebbségi aspektusából adódóan arra is választ szeretnénk kapni, hogy a továbbtanulási aspirációknak az etnicitással összefüggő tényezői milyen szerepet töltenek be a döntéshozatalban. A kutatás célcsoportját a partiumi alrégió hetedikes és nyolcadikos magyar általános iskolás tanulói képezik, magyar és magyar cigány diákok. Adatainkat kérdőíves kutatás (N=465) segítségével gyűjtöttük, 2014/2015- ös tanévben. Feltételezzük, hogy a mintánkban szereplő diákok továbbtanulási szándékát a bizonytalanság jellemzi, részben hátrányos helyzetükből adódóan, részben pedig az oktatási kínálat szűkössége miatt. Tanulmányunkban bemutatjuk a kutatási terület iskolahálózatának jellemzőit, a célcsoport továbbtanulási aspirációit és azokat a tényezőket, amelyek a továbbtanulási döntések differenciáltságát határozzák meg a vizsgált sokaság körében. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 441-454 |
ISBN: | 978-615-80462-2-0 |
ISSN: | 2062-3712 |