Párhuzamos iskolatörténetek egy alföldi mikrorégió gimnáziumai, 1850-1945 /

Jelen tanulmány az egykori Külső-Szolnok két gimnáziumának történetét veti össze társadalomtörténeti eszközöket segítségül hívva. A történeti áttekintés előtanulmányként szolgál disszertációmhoz, melyben a két gimnázium diákságát vizsgálom az anyakönyvekben (matrikulákban) rögzített egyéni szintű ad...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Gyökös Eleonóra
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2014
Sorozat:Oktatáskutatás határon innen és túl
Kulcsszavak:Oktatásügy - magyar - 19-20. sz., Oktatáspolitika - Magyarország - 19-20. sz., Oktatáskutatás - Magyarország, Iskolatörténet - Magyarország - regionális - 19-20. sz., Alföld
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/65700
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Jelen tanulmány az egykori Külső-Szolnok két gimnáziumának történetét veti össze társadalomtörténeti eszközöket segítségül hívva. A történeti áttekintés előtanulmányként szolgál disszertációmhoz, melyben a két gimnázium diákságát vizsgálom az anyakönyvekben (matrikulákban) rögzített egyéni szintű adatok feldolgozásával. Doktori kutatásom célja a középiskolák használatának térbeli és időbeli tendenciáinak felvázolása, valamint a két vidéki város társadalma és gimnáziuma közötti kapcsolat feltérképezése. Jelen írásban a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium és a Mezőtúri Református Gimnázium hagyományos iskolatörténeti művekben föllelhető reprezentációit két szempontból vizsgálom. Egyrészt összehasonlítom a két intézmény történetének dinamikáját, másrészt a történeti munkákból kibontakozó képet vetem össze az értesítőkben föllelhető adatokkal (beiskolázás, vallás, lakóhely, eltartó foglalkozása). A vizsgált időszak alatt az eredetileg a Szt. Ferenc-rend által működtetett szolnoki városi középiskola a megyeszékhelyi funkcióból fakadó oktatási igényeket kielégítő állami gimnáziummá vált, míg a nagy múltú, protestáns közösség által alapított mezőtúri iskola, jóllehet fenntartói sorába időközben az egyház és az állam is beállt, demokratikus nimbusza töretlenül tovább élt. The present study provides a comparison of the history of Külső-Szolnok’s two high schools in a socio-historical aproach. This historical overview serves as a preliminarly study for the thesis for my doctor’s degree, in which I analyse the two high schools’ studentry based on the school registers’ individual level datas. The aim of my doctoral research is a better understanding of the tendencies of the high schools’ usage in time-, social- and geographical dimensions, as well as of the relationships between the two rural cities’ society and their high schools. In this paper I examine the representation of the high school of Szolnok (Verseghy Ferenc Gimnázium) and the high school of Mezőtúr (Mezőtúri Református Gimnázium), which can be found in the traditional school history works, in two aspects. First I compare the dynamics of the two schools’ development. Secondly, I contrast the school images reflected by historical works against the yearbooks’ statistical data (which include information on the students’ enrolment, religion, inhabitancy and the parents’ vocation). During the examined period the city school of Szolnok maintaned by the the order of St. Francis became a public high school, which served the educational demand of a town that became the county centre. The school of Mezőtúr of a greater history was set up by the protestant community and has never lost its democratic nimbus, despite both the church and the state played role in its maintenance during the years in focus.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:58-84
ISBN:978-615-5372-17-9
ISSN:2064-6755