Készségfejlesztés 4-8 éves korban

A „Szegedi Műhely” kutatói Nagy József vezetésével a hetvenes évektől foglalkoznak az óvodás- és kisiskoláskor alapkészségeivel, az ún. elemi alapkészségekkel. E kutatások eredményeként született meg a PREFER (Nagy, 1986). Az elmúlt évtizedben továbbfejlesztettük a PREFER tesztrendszert, e munkálato...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Testületi szerző: Pedagógiai Értékelési Konferencia (8.) (2010) (Szeged)
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2010
Sorozat:Pedagógiai Értékelési Konferencia 8
Kulcsszavak:Képességfejlesztés - kisgyermekkor - előadáskivonat
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/62206
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A „Szegedi Műhely” kutatói Nagy József vezetésével a hetvenes évektől foglalkoznak az óvodás- és kisiskoláskor alapkészségeivel, az ún. elemi alapkészségekkel. E kutatások eredményeként született meg a PREFER (Nagy, 1986). Az elmúlt évtizedben továbbfejlesztettük a PREFER tesztrendszert, e munkálatok eredményeként jött létre a DIFER Programcsomag (Nagy, Józsa, Vidákovich és Fazekasné, 2004). Olyan eszközt hoztunk létre, amely segítheti az óvodai és iskolai készségfejlesztő munkát. A DIFER-ben hét elemi alapkészség fejlettségének feltárásához áll rendelkezésre kritériumorientált, diagnosztikus teszt. A készségek fejlesztését segítő módszertani könyvek, játékgyűjtemények folyamatosan jelennek meg. Fejlesztő kísérletünk alapján bizonyítottnak látjuk: az elemi alapkészségek játékos módszerekkel óvodáskorban eredményesen fejleszthetőek. A hátrányos helyzetből adódó elmaradás jelentős mértékben csökkenthető, a sikeres iskolakezdés feltételei megteremthetőek. A DIFER Programcsomag 2004-es első kiadását követően is folyamatosan dolgozunk az eszközrendszer továbbfejlesztésén. Ezek a kutatások jelenleg elsősorban a következő területekre összpontosítanak. (a) A DIFER-be illesztendő további készségek, képességek, motívumok azonosítása. A mérésükre alkalmas kritériumorientált, diagnosztikus tesztek fejlesztése. (b) E készségek, motívumok esetében az országos helyzetkép, a fejlődési folyamat feltárása. (c) A fejlesztésre alkalmas módszerek kidolgozása és kipróbálása. (d) A DIFER Programcsomag hatékonyságának empirikus igazolása, fejlesztő és alkalmazó kísérletek lebonyolítása. (e) A DIFER Programcsomag alkalmazási lehetőségeinek feltárása eltérő fejlődésű gyermekek esetében. Szimpóziumunkba e területekből, az újabb kutatási eredményekből válogattunk négyet. Első két előadásunk a fejlesztés lehetőségeivel foglalkozik. Elsőként egy fejlesztő kísérlet eredményeit mutatjuk be. A két évig tartó (nagycsoport, első osztály) kontrollcsoportos kísérlet során igazoltuk, hogy mesékre, mesélésre építve az összefüggés-kezelés készsége eredményesen fejleszthető. Ezt követően egy folyamatban lévő programunk módszereiről, első tapasztalatairól számolunk be. Ennek a kísérletnek a kutatási kérdése arra irányul, hozzájárulhat-e a beszédhiba korrekciójához, a tiszta beszéd kialakulásához a beszédhanghallás óvodai fejlesztése. A szimpózium második felének előadásai a DIFER-hez kapcsolódó két új területtel, a zenei és a rendszerező képességgel foglalkoznak. Második osztályos tanulók körében végzett vizsgálatunk megmutatja, hogy a zenei képesség fejlettsége miként kapcsolódik az olvasás, írás, számolás elsajátításához. Negyedik előadásunk a rendszerező képesség és a DIFER-készségek összefüggés-rendszerét elemzi első osztályos tanulók mintáján.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:139-140