Pedagógiai értékelés a sajátos nevelési igényű tanulók hatékony integrációjának szolgálatában
A sajátos nevelési igényű tanulók integrált oktatását-nevelését az 1993. évi közoktatási törvény biztosította először. Az azóta eltelt időszakban folyamatosan nőtt a többségi iskolákban oktatott sajátos nevelési igényű tanulók aránya, azonban a megfelelő feltételek biztosítása és a minden gyermek sz...
Elmentve itt :
Testületi szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
2015
|
Sorozat: | Pedagógiai Értékelési Konferencia
13 |
Kulcsszavak: | Értékelés - pedagógiai - előadáskivonat, Integrált oktatás - előadáskivonat, Képességfejlesztés - gyógypedagógia - előadáskivonat |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/61209 |
Tartalmi kivonat: | A sajátos nevelési igényű tanulók integrált oktatását-nevelését az 1993. évi közoktatási törvény biztosította először. Az azóta eltelt időszakban folyamatosan nőtt a többségi iskolákban oktatott sajátos nevelési igényű tanulók aránya, azonban a megfelelő feltételek biztosítása és a minden gyermek szükségleteit figyelembe vevő pedagógiai kultúra elterjedése még várat magára. Szimpóziumunk előadásai egy-egy olyan törekvést mutatnak be, amelyek a pedagógiai értékelés valamely módszerét, eszközét felhasználva a sajátos nevelési igényű tanulók integrációjának hatékonyabbá tételét és a befogadó szemléletű oktatás-nevelés terjesztését célozzák. Első előadásunkban egy iskolafejlesztési kísérletet mutatunk be, melynek alapját az iskola reális önmegismerése képezte. Ennek keretében feltérképeztük a szülők, a tanulók, valamint a pedagógusok vélekedését az intézmény működéséről, az erősségekről és a fejlesztendő területekről. Az így kirajzolódott fejlesztési terv alapján és Inklúziós Index program segítségével indult meg a munka egy valódi befogadó szemléletű intézmény kialakítása céljából. Második előadásunkban azt vizsgáljuk, hogy az integráló iskolákban dolgozó pedagógusok mennyire érzik magukat felkészültnek és hatékonynak a megváltozott oktatási környezetben történő munkavégzés során. Egy széles körben ismert nemzetközi mérőeszköz hazai adaptációjával végzett kérdőíves felmérés keretében a pedagógusok integrációval/inklúzióval kapcsolatos énhatékonyságának vizsgálatát valósítottuk meg. Eredményeink arra is rámutatnak, hogy milyen tényezők befolyásolhatják a pedagógusok énhatékonyságát a vizsgált területen. A harmadik előadás az integráltan tanuló gyermekekre és a befogadó közösségekre fókuszál, illetve egy olyan szoftvert mutat be, amely egyszerűbbé teszi a pedagógusok számára a különféle tanulói közösségek szociális szempontú megismerését. A Smetry hatékonynak bizonyult enyhén értelmi fogyatékos gyermekeket integráló közösségek szociometriai szempontú megismerésében, a távlati célok között az adatfelvételi felület továbbfejlesztésével az értelmileg akadályozott és autista tanulókat befogadó közösségek megismerése szerepel. Végül, az utolsó előadásban a rendszerszintű mérések inkluzívvá tételének szükségességére hívjuk fel a figyelmet. Kutatásunkban az Országos kompetenciamérés szövegértési tesztjét adaptáltuk a sajátos nevelési igényű tanulók különböző csoportjai számára. Három tesztváltozatot használtunk. A valószínűségi tesztelméletet alkalmazva elemezzük, hogy az adaptált tesztek milyen megbízhatósággal vizsgálták az egyes csoportok képességszintjét és mennyire fedték le az egyes tesztek itemnehézségi indexei a tanulók szövegértése alapján meghatározott képességskála-intervallumot az egyes tesztek szerinti és a vizsgált tanulói csoportokban. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 87-88 |