Szegedi tanári előkészítő modulos hallgatók írásbeli szövegalkotásának képességbeli és énképi vetületei
A hatékony anyanyelvi kommunikáció kulcsfontosságú a hallgatók számára saját tanulmányi és munkaerő-piaci sikerességük szempontjából egyaránt. Ennek lényeges eleme a koherens, célorientált szövegek alkotásának képessége, amely „a nyelvi, gondolkodási és együttműködési képességnek, valamint olvasás-...
Elmentve itt :
Testületi szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
2010
|
Sorozat: | Pedagógiai Értékelési Konferencia
8 |
Kulcsszavak: | Tanárképzés - előadáskivonat |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/60701 |
Tartalmi kivonat: | A hatékony anyanyelvi kommunikáció kulcsfontosságú a hallgatók számára saját tanulmányi és munkaerő-piaci sikerességük szempontjából egyaránt. Ennek lényeges eleme a koherens, célorientált szövegek alkotásának képessége, amely „a nyelvi, gondolkodási és együttműködési képességnek, valamint olvasás- és írástechnikai készségeknek … kommunikációs feladatok megoldására szerveződött egysége” (Kádárné, 1990). A szövegalkotási képesség megfelelő használata ugyanakkor hozzájárul az alkotó saját, valamint az olvasó kognitív és metakognitív ismereteinek strukturálódásához, új tudás létrejöttéhez. Korábbi kutatások rámutatnak, hogy ezt a fontos és komplex képességet a magyar iskolarendszer nem megfelelően és nem megfelelő ideig fejleszti, a spontán fejlődés pedig a tanulók döntő többségénél nem éri el a tudatosan és meggyőzően érvelő szövegek alkotásának szintjét. A felsőoktatásban tanulók szövegei ezzel együtt hazánkban ritkán képezik kognitív kommunikatív szempontú vizsgálat tárgyát, s nincs tudomásunk olyan korábbi vizsgálatról, amely a hallgatók tanulási énképével összefüggésben vizsgálta volna fogalmazásaikat. A szimpózium keretében sor kerül alapképzéses hallgatók szövegeinek többszempontú vizsgálatára, valamint szövegalkotási képességeik és a szövegekben megjelenő kritikai gondolkodás tanulási énképükkel való összevetésére. Eredményeink összefüggés-vizsgálatai azt mutatták, hogy a hallgatók gondolkodása és írásbeli kommunikációja igen egocentrikus, alacsony szintű metakognitív kontrollal, amely hiányosságok – legalábbis részben – az iskolai értékelés helytelen alkalmazására vezethetők vissza. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 133-134 |