Szegedi tanári előkészítő modulos hallgatók írásbeli szövegalkotásának képességbeli és énképi vetületei

A hatékony anyanyelvi kommunikáció kulcsfontosságú a hallgatók számára saját tanulmányi és munkaerő-piaci sikerességük szempontjából egyaránt. Ennek lényeges eleme a koherens, célorientált szövegek alkotásának képessége, amely „a nyelvi, gondolkodási és együttműködési képességnek, valamint olvasás-...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Testületi szerző: Pedagógiai Értékelési Konferencia (8.) (2010) (Szeged)
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2010
Sorozat:Pedagógiai Értékelési Konferencia 8
Kulcsszavak:Tanárképzés - előadáskivonat
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/60701
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A hatékony anyanyelvi kommunikáció kulcsfontosságú a hallgatók számára saját tanulmányi és munkaerő-piaci sikerességük szempontjából egyaránt. Ennek lényeges eleme a koherens, célorientált szövegek alkotásának képessége, amely „a nyelvi, gondolkodási és együttműködési képességnek, valamint olvasás- és írástechnikai készségeknek … kommunikációs feladatok megoldására szerveződött egysége” (Kádárné, 1990). A szövegalkotási képesség megfelelő használata ugyanakkor hozzájárul az alkotó saját, valamint az olvasó kognitív és metakognitív ismereteinek strukturálódásához, új tudás létrejöttéhez. Korábbi kutatások rámutatnak, hogy ezt a fontos és komplex képességet a magyar iskolarendszer nem megfelelően és nem megfelelő ideig fejleszti, a spontán fejlődés pedig a tanulók döntő többségénél nem éri el a tudatosan és meggyőzően érvelő szövegek alkotásának szintjét. A felsőoktatásban tanulók szövegei ezzel együtt hazánkban ritkán képezik kognitív kommunikatív szempontú vizsgálat tárgyát, s nincs tudomásunk olyan korábbi vizsgálatról, amely a hallgatók tanulási énképével összefüggésben vizsgálta volna fogalmazásaikat. A szimpózium keretében sor kerül alapképzéses hallgatók szövegeinek többszempontú vizsgálatára, valamint szövegalkotási képességeik és a szövegekben megjelenő kritikai gondolkodás tanulási énképükkel való összevetésére. Eredményeink összefüggés-vizsgálatai azt mutatták, hogy a hallgatók gondolkodása és írásbeli kommunikációja igen egocentrikus, alacsony szintű metakognitív kontrollal, amely hiányosságok – legalábbis részben – az iskolai értékelés helytelen alkalmazására vezethetők vissza.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:133-134