A jövő szakiskolája avagy módszertani és mérési váltás a szakiskolákban

2006 szeptemberében az Oktatási Minisztérium Szakképzés-fejlesztési és Elemzési főosztályának irányításával és a Nemzeti Szakképzési Intézet bevonásával a Szakiskolai Fejlesztési Program I. projekt folytatásaként elindult a Szakiskolai Fejlesztési Program II. Célként a szakképzés minőségének javítás...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Testületi szerző: Pedagógiai Értékelési Konferencia (5.) (2007) (Szeged)
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2007
Sorozat:Pedagógiai Értékelési Konferencia 5
Kulcsszavak:Szakképzés - Magyarország - program - 2006 - előadáskivonat
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/60335
LEADER 03437naa a2200181 i 4500
001 acta60335
005 20221108115629.0
008 190801s2007 hu o 1|| zxx d
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
245 0 2 |a A jövő szakiskolája avagy módszertani és mérési váltás a szakiskolákban  |h [elektronikus dokumentum] 
260 |c 2007 
300 |a 41-42 
490 0 |a Pedagógiai Értékelési Konferencia  |v 5 
520 3 |a 2006 szeptemberében az Oktatási Minisztérium Szakképzés-fejlesztési és Elemzési főosztályának irányításával és a Nemzeti Szakképzési Intézet bevonásával a Szakiskolai Fejlesztési Program I. projekt folytatásaként elindult a Szakiskolai Fejlesztési Program II. Célként a szakképzés minőségének javítása, a pedagógusok ismereteinek korszerűsítése, a tanulók sikeres életútjának megalapozása, a végzettek elhelyezkedési esélyeinek javítása szerepel, összhangban az európai uniós szakképzési irányelvekkel. A programban 70 iskola vesz részt, és a mérés-értékelés a program egyik fejlesztési területeként kapott helyet. Az öt évig tartó közös munka első lépéseként a programban részt vevő szakiskolákba belépő tanulók bemeneti kompetenciamérése 2006 szeptemberében megtörtént. A tervek szerint ezt további vizsgálatok követik. A hozzáadott érték szakszerű feltárása nemcsak a mérés és az adatkezelés terén lehet tanulságos az érintett iskolák pedagógusai számára, hanem a mért tanulók fejlesztése szempontjából is előnyökkel járhat. A vizsgált kompetenciaterületek a kommunikáció, szabálykövetés, problémamegoldás és a szociális kompetencia. Az iskolák és a tanulók a készen kapott adatfeldolgozó szoftver segítségével, az adatrögzítést követően személyre szabott szöveges értékelést kaptak. Ez a kezdeményezés nemcsak Magyarországon, de ismereteink szerint Európában is egyedi volt. Olyan mutatókat kaptak az iskolák, amelyek alkalmasak arra, hogy tudatosan képesek legyenek fejleszteni a felmérésben részt vett tanúlóik kompetenciáit. Ha célként elfogadjuk, hogy a szakiskolai tanulók eredményesebb, a munkaerőpiaci kihívásoknak jobban megfelelő, használhatóbb tudással hagyják maguk mögött a középiskolát, akkor a nemzetközi irányvonalhoz jobban illeszkedő oktatási tartalmakra van szükség. A szimpózium első, harmadik és negyedik előadása a szakképzésfejlesztési program keretein belül a tanulói kompetenciák és a tanulási motiváció fejlesztését célzó oktatási segédanyagokat mutatja be, és olyan oktatási módszerekre hívja fel a figyelmet, amelyek a tanulói aktivitást, a csoportmunkát tartják szem előtt, és főként a projektalapú oktatás elveit követik. A második előadás a bemeneti kompetenciamérés területeit, az adatfelvétel és adatelemzés módszertani kérdéseit tekinti át. A bemutatásra kerülő fejlesztő program jelentősége az, hogy a szakiskolai tanárok módszertani kultúrájának bővítésén keresztül elősegíti a tanulók sikerélményhez juttatását és tudásának fejlesztését. 
695 |a Szakképzés - Magyarország - program - 2006 - előadáskivonat 
710 |a Pedagógiai Értékelési Konferencia (5.) (2007) (Szeged) 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/60335/3/pek_2007_041-042.pdf  |z Dokumentum-elérés