A jövő szakiskolája avagy módszertani és mérési váltás a szakiskolákban
2006 szeptemberében az Oktatási Minisztérium Szakképzés-fejlesztési és Elemzési főosztályának irányításával és a Nemzeti Szakképzési Intézet bevonásával a Szakiskolai Fejlesztési Program I. projekt folytatásaként elindult a Szakiskolai Fejlesztési Program II. Célként a szakképzés minőségének javítás...
Elmentve itt :
Testületi szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
2007
|
Sorozat: | Pedagógiai Értékelési Konferencia
5 |
Kulcsszavak: | Szakképzés - Magyarország - program - 2006 - előadáskivonat |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/60335 |
Tartalmi kivonat: | 2006 szeptemberében az Oktatási Minisztérium Szakképzés-fejlesztési és Elemzési főosztályának irányításával és a Nemzeti Szakképzési Intézet bevonásával a Szakiskolai Fejlesztési Program I. projekt folytatásaként elindult a Szakiskolai Fejlesztési Program II. Célként a szakképzés minőségének javítása, a pedagógusok ismereteinek korszerűsítése, a tanulók sikeres életútjának megalapozása, a végzettek elhelyezkedési esélyeinek javítása szerepel, összhangban az európai uniós szakképzési irányelvekkel. A programban 70 iskola vesz részt, és a mérés-értékelés a program egyik fejlesztési területeként kapott helyet. Az öt évig tartó közös munka első lépéseként a programban részt vevő szakiskolákba belépő tanulók bemeneti kompetenciamérése 2006 szeptemberében megtörtént. A tervek szerint ezt további vizsgálatok követik. A hozzáadott érték szakszerű feltárása nemcsak a mérés és az adatkezelés terén lehet tanulságos az érintett iskolák pedagógusai számára, hanem a mért tanulók fejlesztése szempontjából is előnyökkel járhat. A vizsgált kompetenciaterületek a kommunikáció, szabálykövetés, problémamegoldás és a szociális kompetencia. Az iskolák és a tanulók a készen kapott adatfeldolgozó szoftver segítségével, az adatrögzítést követően személyre szabott szöveges értékelést kaptak. Ez a kezdeményezés nemcsak Magyarországon, de ismereteink szerint Európában is egyedi volt. Olyan mutatókat kaptak az iskolák, amelyek alkalmasak arra, hogy tudatosan képesek legyenek fejleszteni a felmérésben részt vett tanúlóik kompetenciáit. Ha célként elfogadjuk, hogy a szakiskolai tanulók eredményesebb, a munkaerőpiaci kihívásoknak jobban megfelelő, használhatóbb tudással hagyják maguk mögött a középiskolát, akkor a nemzetközi irányvonalhoz jobban illeszkedő oktatási tartalmakra van szükség. A szimpózium első, harmadik és negyedik előadása a szakképzésfejlesztési program keretein belül a tanulói kompetenciák és a tanulási motiváció fejlesztését célzó oktatási segédanyagokat mutatja be, és olyan oktatási módszerekre hívja fel a figyelmet, amelyek a tanulói aktivitást, a csoportmunkát tartják szem előtt, és főként a projektalapú oktatás elveit követik. A második előadás a bemeneti kompetenciamérés területeit, az adatfelvétel és adatelemzés módszertani kérdéseit tekinti át. A bemutatásra kerülő fejlesztő program jelentősége az, hogy a szakiskolai tanárok módszertani kultúrájának bővítésén keresztül elősegíti a tanulók sikerélményhez juttatását és tudásának fejlesztését. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 41-42 |