Inportancia de la tópica del espacio natural en el Quijote

A kaland- és a lovagregény csak látszólag ideális műfaji keret a természet és ezen belül a táj megjelenítéséhez, Cervantes nagyregényében mégis a térábrázolás fontos elemei. A művészetekben ősidők óta jelen levő toposzok (locus amoenus, locus horridus) jellemző alkotóelemei – bár rendszerint csak je...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Vasas László
További közreműködők: Cervantes Saavedra Miguel de
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Universidad "József Attila", Departamento de Estudios Hispánicos Szeged 2005
Sorozat:Acta hispanica 10
Kulcsszavak:Spanyol irodalom története, Spanyol irodalom - regény, Műelemzés - irodalmi
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/598
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A kaland- és a lovagregény csak látszólag ideális műfaji keret a természet és ezen belül a táj megjelenítéséhez, Cervantes nagyregényében mégis a térábrázolás fontos elemei. A művészetekben ősidők óta jelen levő toposzok (locus amoenus, locus horridus) jellemző alkotóelemei – bár rendszerint csak jelzésszerűen – gyakran visszatérnek, ezen kívül az ember természetszemléletét meghatározó oppozíciók (sík mező–vadon, alföld–hegyvidék) jelképiségére is támaszkodik, amikor a két mítosszá vált szereplő kalandjainak térbeli hátterét megrajzolja. Figyelemre méltó ilyen szempontból a fantasztikus, illetve csak illúzióként megélt felemelkedés (Clavileño-epizód) és alászállás (Don Quijote a Montesinos barlangjában és Sancho Panza „balesete” a gödörben) szimbolikus jelentése. Különösen fontosak az alapvető utópiák és disztópiák tér- és idődimenziói (Don Quijote szónoklata a képzeletében feltámasztott aranykorról, valamint a fegyverhordozó kormányzósága Barataria szigetén), melyek a regény értelmezésének alapkérdéseihez vezetik az olvasót.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:35-46
ISSN:1416-7263