A magyar jelnyelvi korpusz létrehozásának és annotálásának kihívásai

A 2015. október 31-én zárult JelEsély Projekt keretében egy hozzávetőlegesen 1750 órányi jelnyelvi korpusz jött létre. Országos terepmunka során 147 szociolingvisztikai interjú készült 5 régióban és 9 helyszínen, 27 grammatikai teszt során pedig 54 adatközlővel készültek felvételek (interjúnként 2 a...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Bartha Csilla
Varjasi Szabolcs
Holecz Margit
Testületi szerző: Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia (12.) (2016) (Szeged)
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2016
Sorozat:Magyar Számítógépes Nyelvészeti Konferencia 12
Kulcsszavak:Nyelvészet - számítógép alkalmazása
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/58976
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A 2015. október 31-én zárult JelEsély Projekt keretében egy hozzávetőlegesen 1750 órányi jelnyelvi korpusz jött létre. Országos terepmunka során 147 szociolingvisztikai interjú készült 5 régióban és 9 helyszínen, 27 grammatikai teszt során pedig 54 adatközlővel készültek felvételek (interjúnként 2 adatközlővel). Ahhoz, hogy a létrejött videoalapú korpusz kereshető, kutatható és felhasználható legyen, szükség van egyrészt a korpusz annotálására, amely folyamat során különféle információkat kapcsolunk a felvételekhez, másrészt a jelnyelvi felvételek fordítására. Írásunkban a jelnyelvi korpuszépítés és annotáció egyedi kihívásait ismertetjük, melyek többsége két okra vezethető vissza, melyek összefüggenek a jelnyelvek sztenderdizációjának kérdéseivel is. Egyrészt a jelnyelveknek nincs kidolgozott és elfogadott írásrendszerük, másrészt a jelnyelvekre – a sztenderdizálatlan hangzó nyelvekhez hasonlóan –jellemző a nagyfokú változatosság. A kereshető, immár géppel is olvasható korpuszok számos további kutatási lehetőséget biztosítanak, az alapvető statisztikai vizsgálatokon túlmenően is. A szociolingvisztikai kutatások mellett lehetővé válik korpuszalapú szótár létrehozása, valamint egy valós nyelvhasználaton alapuló grammatika megalkotása is. Vizsgálhatóak továbbá diskurzusjelenségek, pragmatikai sajátosságok és a siketes jelek is. A korpusz ezen kívül oktatási célokat is szolgálhat, például tan-, és segédanyagok létrehozásával.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:207-219
ISBN:978-963-306-450-4