Versenyképesség értelmezésének változása a múlt század közepétől napjainkig

A nemzetközi versenyképességet sokan a komparatív előnyökkel magyarázták, amelyet a külkereskedelemben tudnak az adott országok realizálni. Tehát szerintük az a gazdaság versenyképesebb, amelyikben a komparatív költségek alacsonyabbak, azaz export árelőnye van. Azonban létezik más megközelítés is, a...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Hurta Hilda
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2012
Sorozat:Érzelmek és indulatok a gazdaságban : a gazdasági szereplők viselkedésének sajátosságai a döntésekben és folyamatokban
Kulcsszavak:Versenyképesség, Verseny, Vezetés - vállalati
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/57560
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A nemzetközi versenyképességet sokan a komparatív előnyökkel magyarázták, amelyet a külkereskedelemben tudnak az adott országok realizálni. Tehát szerintük az a gazdaság versenyképesebb, amelyikben a komparatív költségek alacsonyabbak, azaz export árelőnye van. Azonban létezik más megközelítés is, ami a versenyképességi pozíciót piaci részesedéssel s az export volumenével méri. Van, aki ez utóbbi helyett az export értékével számol, azaz azt tekinti versenyképesebbnek, aki nagyobb mértékben tudja kivitelét növelni. Ennél pontosabb képet ad az export GDP-hez viszonyított aránya, hiszen az minél nagyobb, annál inkább képes az adott nemzetgazdaság kihasználni a kapacitásait, illetve bővíteni. E mellett lényeges elemezni a külkereskedelmi mérleg egyenlegeit, s az import exportfedezettségét is. A jelenlegi globalizált világban már komplexebb megközelítés szükséges. A vállalati versenyképesség szintén aktuális kérdés, amely leginkább a vállalatvezetőktől követel meg nagy figyelmet. Tekintettel kell lenniük, ugyanis nemcsak az árra, a minőségre, a keresleti viszonyokra, a vállalati struktúrára/stratégiára, tényezőellátottságra, és a kapcsolódó/támogató iparágakra, a kormányzati intézkedésekre, hanem a vállalaton belüli emberi erőforrás gazdálkodásra is, a szociális tényezőkre, valamint a vállalatok közötti együttműködés kérdésére is. A tanulmány bemutatja a versenyképesség fogalmának és a ráható, figyelembe vett tényezőknek bővülését.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:190-212
ISBN:978-963-306-117-6