Desztinációmarketing és kistérség - a Sárközi lakodalom esete

Tanulmányunk a helymarketing egy sajátos változatának, a desztinációmarketingnek a lehetőségeivel foglalkozik egy kis és viszonylag szegény térségben. A helymarketingre vonatkozó nézetek rövid összefoglalása után az esettanulmány amellett érvel, hogy az olyan kistérségek számára, mint amilyen példáu...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Fojtik János
Somogyi Anikó
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2008
Sorozat:SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei 7
Kérdőjelek a régiók gazdasági fejlődésében 7
Kulcsszavak:Fenntartható turizmus, Marketing
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/5708
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Tanulmányunk a helymarketing egy sajátos változatának, a desztinációmarketingnek a lehetőségeivel foglalkozik egy kis és viszonylag szegény térségben. A helymarketingre vonatkozó nézetek rövid összefoglalása után az esettanulmány amellett érvel, hogy az olyan kistérségek számára, mint amilyen például a különleges néprajzi eredetű érdeklődésre számot tartó Tolna megyei Sárköz is, a turizmus kínálkozik kiugrási pontnak, és szükséges valamilyen esemény vagy attrakció formájában megtalálni a megkülönböztető versenyelőnyt. A tanulmány a Sárközi lakodalom esetével illusztrálja, hogyan mutatkoznak meg a kezdeményei a fenntartható termelői-fogyasztói kapcsolatoknak és mit tehet a marketing a sajátos helyi kultúra fennmaradása érdekében. In this paper the authors discuss the role place marketing can play in a small and relatively poor region. Destination marketing is in the intersection of two of marketing's specific areas: studying tourism marketing and place marketing may both be of interest. A destination is obviously a place (a settlement, a group of settlements or several settlements, or simply a „place"), which can accurately be defined in relation to tourism: a destination is a place at which tourism is aimed; a place where a tourist would like to get to and where he/she would like to spend some time in order to satisfy his/her needs. Therefore, potential destinations are places that are designed or (re)organised to be attractive for tourists and investors involved in the expansion of tourism. However, it is interesting to note that within the literature of tourism marketing, the approach emphasizing the aspects of destinations — which may also be called . a place marketing oriented approach — does not have a long history to look back onto. In other words, tourism marketing and place marketing were „incompatible" for a long time, and the points of contact between tourism marketing and place marketing were not obvious. After a short summary of some approaches to place marketing the authors argue that it is important for such a place to find an event or attraction as a field of competence to create a differentiate advantage in tourism market and establish the small region Sárköz, Hungary, as a region of particular ethnographic interest, gastronomic quality and competence. The paper illustrates how the Sárköz Wedding Show as a tourism marketing attraction (event) can be used in the service of creating sustainable small-scale production-consumption relations and, therefore, local cultural sustainability.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:174-183
ISBN:978-963-315-158-7
ISSN:1588-8533