Emlékezzünk meg róluk is... halk hangok, háttér-mozdulatok, asszisztencia - mellékszereplők Az ember tragédiájában : válogatás /

Adva van viszont Madách e titokzatos magányú vázlatlapján a szereplők rendszere, s nézzünk bele ez egyszer a Tragédia mellékszereplőinek kaleidoszkópszerű világába a Bábjátékostól s a bódéja elé csődülő, imént még Cornelius Nepost magoló „piros fiúktól” London Cigányasszonyán át a Párizsi szín ifjú...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Cserjés Katalin
További közreműködők: Madách Imre
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2018
Sorozat:Acta historiae litterarum hungaricarum 34
Kulcsszavak:Magyar irodalom története - 19. sz., Műelemzés - magyar
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/56993
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Adva van viszont Madách e titokzatos magányú vázlatlapján a szereplők rendszere, s nézzünk bele ez egyszer a Tragédia mellékszereplőinek kaleidoszkópszerű világába a Bábjátékostól s a bódéja elé csődülő, imént még Cornelius Nepost magoló „piros fiúktól” London Cigányasszonyán át a Párizsi szín ifjú Tisztjéig, vagy éppen a Prága II. Tanítványáig; hajoljunk közel, s figyelmezzünk Péter apostol szózatára, de meghallgathatnánk a Sarlatánt (a Nyeglét) is, nem feledkezvén meg, miként szólalnak újra a haláltánc-jelenetben London statisztái… A sor hosszabb, mint gondolnánk. Vallanak majd ők, a mellékalakok is, a nagyszabású események hátterében! Színről színre lépve keressük a figyelmünket most lekötő háttérszereplőket, epizodistákat, másodhegedűsöket és fegyverhordozókat; faggatjuk őket színbéli szerepük feltárása által. Ha elfogadjuk a tézist, hogy egy műalkotás minden momentuma arkhimédészi pont, úgy bármely mellékszereplőn is állhat vagy bukhat a szín. Belőlük, e csendes, áttűnő jelenésekből kiindulva is kibontható, megforgatható a textus. The system of characters is given on Madách’s solitary sheet of paper. Let us scrutinize the minor characters from the Puppet Player to the „Red Boys” streaming towards the his stand and studying Cornelius Nepos, from the Gypsy Woman of London to the young Officer of the Paris scene or to the Student of Prague II. Let us listen to Apostle Peter’s speech and the Charlatan (the Insolent), too, not forgetting about the crowd of London’s danse macabre. The minor characters will be revealing their true faces in the background of grand events. We will pay attention to these figures from scene to scene and examine their roles. If we accept that every element of a piece of art is an Archimedian point then the scenes can depend on any minor character. By examining them the meaning of the text can be re-elaborated. KEYWORDS: frame, metalepsis, intertextuality, the system of characters/minor characters, mise en abyme, distopy, carneval and kaleidoscope.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:31-54
ISSN:0586-3708