Döntés a tanulásról

Az oktatás, különösen a felsőoktatás, kulcsszerepet játszik a tudásalapú gazdaságban. Az oktatással kapcsolatos döntések általában szűkös információval jellemezhetőek. Ebben a helyzetben az egyének nem tudnak optimális döntéseket hozni, ezért számos döntés utólag rossznak bizonyulhat. A tanulmány ez...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Szigethy László
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2005
Sorozat:SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei
Tudásmenedzsment és tudásalapú gazdaságfejlesztés
Kulcsszavak:Döntéselmélet - pszichológia, Tudásmenedzsment
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/36120
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Az oktatás, különösen a felsőoktatás, kulcsszerepet játszik a tudásalapú gazdaságban. Az oktatással kapcsolatos döntések általában szűkös információval jellemezhetőek. Ebben a helyzetben az egyének nem tudnak optimális döntéseket hozni, ezért számos döntés utólag rossznak bizonyulhat. A tanulmány ezeket a döntéseket a gazdaságpszichológia szempontjából vizsgálja. Ez a megközelítés eltér a standard mikroökonómiai elméletektől, melyekben az aktorok általában minden lényeges információval rendelkeznek. A tanulmány elsőként rövid áttekintést nyújt a pszichológiai folyamatok szerepéről a döntéshozatalban, és bemutat egy, a tanulással kapcsolatos, társadalmi csapdát, felhasználva a játékelmélet eredményeit. Ezután a tanulmány a tanulás két aspektusát elemzi: a beruházást és a fogyasztást, bemutatva, hogy miként befolyásolják ezeket az aspektusokat pszichológiai és társadalmi tényezők. Végezetül, a munkáltatók és a munkavállalók közötti információs aszimmetria hatását vizsgálom a tanulási motivációra. Education, especially higher education plays a key role in knowledge-based economy. Decisions related to education are often associated with insufficient information. In such situation individuals are unable to make optimal decisions, therefore decisions may prove wrong later on. The paper examines these decisions from the aspect of economic psychology. This approach differs from standard microeconomic theories, in which actors usually have all the relevant information. The paper first gives a brief overview on the role of psychological processes in decision-making and describes a social trap related to learning by using the achievements of game theory. Then investment and consumption, two aspects of learning are analyzed by introducing how psychological and social factors influence these aspects. Finally the paper examines the effect of the information asymmetry existing between employers and employees on learning motivations.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:139-149
ISSN:1588-8533