Az egyetemi könyvtárak referensz szolgáltatásai kihívások és lehetőségek /

Tanulmányomban az egyetemi könyvtárak referensz szolgáltatásaival foglalkozom, alapvetően abból a szempontból, hogy az információ-források dinamikus mennyiségi növekedésének megváltozott jellegének és emelkedő komplexitásának valamint a felhasználói igények átalakulásának következtében milyen fejles...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kovács Kármen
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: 2009
Sorozat:SZTE Gazdaságtudományi Kar közleményei
Szolgáltatások világa
Kulcsszavak:Egyetemi könyvtár, Könyvtári szolgáltatás, Szolgáltatások
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/29205
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Tanulmányomban az egyetemi könyvtárak referensz szolgáltatásaival foglalkozom, alapvetően abból a szempontból, hogy az információ-források dinamikus mennyiségi növekedésének megváltozott jellegének és emelkedő komplexitásának valamint a felhasználói igények átalakulásának következtében milyen fejlesztési lehetőségek jelenthetnek megoldást. A vizsgált probléma feldolgozása a Pécsi Tudományegyetem Könyvtárában szerzett öt éves szaktájékoztató könyvtárosi tapasztalatomon, valamint az Ohioi Egyetem Könyvtárában - tudástranszfer céljából - végzett három hónapos tanulmányozásomon nyugszik Mindezt főként nemzetközi szakcikkekkel támasztom alá, illetve egészítem ki. Elsőként az egyetemi könyvtárakat érintő kihívásokat tárom fel, középpontba állítva az e-dokumentumok mennyiségének jelentőségének növekedését, valamint az információforrások sokféleségének és a kutatási környezet bonyolultságának fokozódását. Jellemzem a referensz szolgáltatások hagyományos és változásokhoz alkalmazkodó formáit. Részletesen ismertetem és elemzem - a kihívásokra adott megoldási lehetőségként - a felhasználók oktatásának fontosságát, az online referensz szolgáltatásokban rejlő alternatívákat, valamint az Information/Learning Commons-nak nevezett, holisztikus szolgáltatást nyújtó könyvtári környezetet. In this paper I deal with the reference services of university libraries. Basically, I specialize on what development opportunities can be solution in consequence of the dynamic quantitative increase, changed type and rising complexity of information sources and the change of customer needs. The working up of the scrutinized problem is based on my reference librarian experience that I gained in the Library of the University of Pécs and on my three-month long study that I did with the purpose of knowledge transfer in the Library of the Ohio University. I support and complete my professional experiences with international academic journal articles. First, I explore the challenges refer to university libraries, I point out the increase of the quantity and importance of e-documents, the rise of the diversity of information sources and the complexity of research environment. I characterize the traditional and the new forms of reference services. I present and analyse the importance of customers' education, the alternatives of online reference services and a library environment providing holistic services, called Information or Learning Commons, in detail as solution possibilities to challenges.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:186-200
ISSN:1588-8533