Zenei műfajokról alkotott tanulói vélemények

Tanulmányunkban a zenei preferencia és a zenei stílus fogalmát, a zenei műfajok kategorizálásának nehézségeit tárgyaljuk. Kutatásunkban konkrét zenei példákon vizsgáljuk a 7–19 éves tanulók véleményét az egyes műfajokról (N=1159). Mérőeszközünk saját fejlesztésű online kérdőív volt, amelyben négy ze...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Földi Fanni
Szabó Norbert
Józsa Krisztián
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2023
Sorozat:MAGYAR PEDAGÓGIA 123 No. 3
Tárgyszavak:
doi:10.14232/mped.2023.3.115

mtmt:34763668
Online Access:http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/30042
LEADER 02714nab a2200241 i 4500
001 publ30042
005 20240403124327.0
008 240403s2023 hu o 0|| hun d
022 |a 0025-0260 
024 7 |a 10.14232/mped.2023.3.115  |2 doi 
024 7 |a 34763668  |2 mtmt 
040 |a SZTE Publicatio Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Földi Fanni 
245 1 0 |a Zenei műfajokról alkotott tanulói vélemények  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Földi Fanni 
260 |c 2023 
300 |a 115-143 
490 0 |a MAGYAR PEDAGÓGIA  |v 123 No. 3 
520 3 |a Tanulmányunkban a zenei preferencia és a zenei stílus fogalmát, a zenei műfajok kategorizálásának nehézségeit tárgyaljuk. Kutatásunkban konkrét zenei példákon vizsgáljuk a 7–19 éves tanulók véleményét az egyes műfajokról (N=1159). Mérőeszközünk saját fejlesztésű online kérdőív volt, amelyben négy zenei részletet helyeztünk el. A zenei videók típusai: utcazene, rockzene, klasszikus zene és népzene. A zenei részletekhez kapcsolódóan háttérkérdéseket tettünk fel, amelyek a hangszerbemutatón való részvételre, zenei műsorok nézésére irányultak. Az adatokat a tanulók életkora, a hangszeren tanuló és nem tanuló diákok összehasonlítása, a családi háttér alapján értelmezzük. A műfajok megítélésében szignifikáns különbség van a nemek, az életkori csoportok, a hangszeren játszó és nem játszó tanulók, továbbá a családi háttér alapján. A nemek közötti összehasonlításból látszik, hogy a lányok pozitívabb visszajelzést adtak az egyes zenei részletekkel kapcsolatban. Az életkori csoportok vizsgálata során a 15-16 éves tanulók megítélése a legalacsonyabb mind a négy zenei részletnél. A hangszeren tanuló és nem tanuló diákok hét csoportján egyértelműen kirajzolódik, hogy azok a tanulók, akik nem tanulnak és nem is szeretnének hangszeren tanulni, szignifikánsan kevésbé kedvelik a zenei részleteket. A szülők iskolai végzettsége alapján szignifikáns különbségek vannak a tanulók között. Vizsgálati eredményeink visszajelzés értékűek lehetnek az alapvetően népzenei- és klasszikus zenei iskolai törzsanyagra építő ének-zene és hangszeroktatás számára, hiszen a tanulók, korcsoporttól és nemtől függetlenül a populáris műfajokat (utcazene, rockzene) szignifikánsan jobban kedvelik, mint a klasszikus zenét vagy népzenét, amelyek megítélése egyébként nem tér el egymástól. 
650 4 |a Oktatástudomány 
700 0 1 |a Szabó Norbert  |e aut 
700 0 1 |a Józsa Krisztián  |e aut 
856 4 0 |u http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/30042/1/Foldi_Mped20233.pdf  |z Dokumentum-elérés