Zenei műfajokról alkotott tanulói vélemények
Tanulmányunkban a zenei preferencia és a zenei stílus fogalmát, a zenei műfajok kategorizálásának nehézségeit tárgyaljuk. Kutatásunkban konkrét zenei példákon vizsgáljuk a 7–19 éves tanulók véleményét az egyes műfajokról (N=1159). Mérőeszközünk saját fejlesztésű online kérdőív volt, amelyben négy ze...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2023
|
Sorozat: | MAGYAR PEDAGÓGIA
123 No. 3 |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/mped.2023.3.115 |
mtmt: | 34763668 |
Online Access: | http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/30042 |
LEADER | 02714nab a2200241 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | publ30042 | ||
005 | 20240403124327.0 | ||
008 | 240403s2023 hu o 0|| hun d | ||
022 | |a 0025-0260 | ||
024 | 7 | |a 10.14232/mped.2023.3.115 |2 doi | |
024 | 7 | |a 34763668 |2 mtmt | |
040 | |a SZTE Publicatio Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Földi Fanni | |
245 | 1 | 0 | |a Zenei műfajokról alkotott tanulói vélemények |h [elektronikus dokumentum] / |c Földi Fanni |
260 | |c 2023 | ||
300 | |a 115-143 | ||
490 | 0 | |a MAGYAR PEDAGÓGIA |v 123 No. 3 | |
520 | 3 | |a Tanulmányunkban a zenei preferencia és a zenei stílus fogalmát, a zenei műfajok kategorizálásának nehézségeit tárgyaljuk. Kutatásunkban konkrét zenei példákon vizsgáljuk a 7–19 éves tanulók véleményét az egyes műfajokról (N=1159). Mérőeszközünk saját fejlesztésű online kérdőív volt, amelyben négy zenei részletet helyeztünk el. A zenei videók típusai: utcazene, rockzene, klasszikus zene és népzene. A zenei részletekhez kapcsolódóan háttérkérdéseket tettünk fel, amelyek a hangszerbemutatón való részvételre, zenei műsorok nézésére irányultak. Az adatokat a tanulók életkora, a hangszeren tanuló és nem tanuló diákok összehasonlítása, a családi háttér alapján értelmezzük. A műfajok megítélésében szignifikáns különbség van a nemek, az életkori csoportok, a hangszeren játszó és nem játszó tanulók, továbbá a családi háttér alapján. A nemek közötti összehasonlításból látszik, hogy a lányok pozitívabb visszajelzést adtak az egyes zenei részletekkel kapcsolatban. Az életkori csoportok vizsgálata során a 15-16 éves tanulók megítélése a legalacsonyabb mind a négy zenei részletnél. A hangszeren tanuló és nem tanuló diákok hét csoportján egyértelműen kirajzolódik, hogy azok a tanulók, akik nem tanulnak és nem is szeretnének hangszeren tanulni, szignifikánsan kevésbé kedvelik a zenei részleteket. A szülők iskolai végzettsége alapján szignifikáns különbségek vannak a tanulók között. Vizsgálati eredményeink visszajelzés értékűek lehetnek az alapvetően népzenei- és klasszikus zenei iskolai törzsanyagra építő ének-zene és hangszeroktatás számára, hiszen a tanulók, korcsoporttól és nemtől függetlenül a populáris műfajokat (utcazene, rockzene) szignifikánsan jobban kedvelik, mint a klasszikus zenét vagy népzenét, amelyek megítélése egyébként nem tér el egymástól. | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
700 | 0 | 1 | |a Szabó Norbert |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Józsa Krisztián |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/30042/1/Foldi_Mped20233.pdf |z Dokumentum-elérés |