Hivatás vagy kényszer? A gyakorló pedagógusok pályaelköteleződési motivációjának /
A tanári pálya iránti elköteleződés fontos szerepet játszik a sikeres munkavégzésben és a kiégés megelőzésében is. Kutatásunkban azokat a tényezőket kívántuk feltárni, amelyek szerepet játszanak abban, hogy a pedagógusok az egyre nehezedő munkafeltételek mellett is a tanári pályán maradjanak. Kvalit...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2023
|
Sorozat: | ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA
33 No. 5 |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/iskkult.2023.5.3 |
mtmt: | 34072513 |
Online Access: | http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/27949 |
LEADER | 02355nab a2200229 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | publ27949 | ||
005 | 20230724084854.0 | ||
008 | 230724s2023 hu o 0|| Magyar d | ||
022 | |a 1215-5233 | ||
024 | 7 | |a 10.14232/iskkult.2023.5.3 |2 doi | |
024 | 7 | |a 34072513 |2 mtmt | |
040 | |a SZTE Publicatio Repozitórium |b hun | ||
041 | |a Magyar | ||
100 | 1 | |a Szabó Éva | |
245 | 1 | 0 | |a Hivatás vagy kényszer? |h [elektronikus dokumentum] : |b A gyakorló pedagógusok pályaelköteleződési motivációjának / |c Szabó Éva |
260 | |c 2023 | ||
300 | |a 3-20 | ||
490 | 0 | |a ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA |v 33 No. 5 | |
520 | 3 | |a A tanári pálya iránti elköteleződés fontos szerepet játszik a sikeres munkavégzésben és a kiégés megelőzésében is. Kutatásunkban azokat a tényezőket kívántuk feltárni, amelyek szerepet játszanak abban, hogy a pedagógusok az egyre nehezedő munkafeltételek mellett is a tanári pályán maradjanak. Kvalitatív és kvantitatív módszertanra épülő kérdőíves kutatásunkban 149 pedagógus vett részt. A tanári pályán maradás tényezőit szabad válaszadásra alkalmat adó nyitott kérdéssel vizsgáltuk, a kiégést a Jagodics és Szabó (2014) által kifejlesztett kérdőívvel mértük. A pálya iránti elköteleződést és a pályaelhagyási gondolatokat egy-egy itemmel vizsgáltuk. Az AGA (Szalay és Brent, 1967) módszerrel végzett tartalomelemzés szerint a legnagyobb súlyú pályán tartó erő a munka pszichológiai jutalma és a gyermekek szeretete. A belső motivációs tényezőknek nagyobb szerepe van, mint a külső erőknek, mint a kényszer vagy a munkavégzéssel kapcsolatos „körülményelőny”. A kiégés jeleit erősebben mutató pedagógusoknál azonban ezek a külső tényezők nagyobb szerepet játszanak a pályán maradásban, mint a nem kiégett kollégáik esetében. Eredményeink alátámasztották, hogy a pedagóguspálya legfőbb vonzereje a gyerekekkel való foglalkozás szeretete mellett a kreativitást kívánó szabad munkavégzésben van, aminek tartós hiánya vagy erősen korlátozott volta hozzájárulhat a pályaelhagyáshoz. | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
700 | 0 | 1 | |a Fehérváry Gabriella |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/27949/1/iskolakultura_2023_005_003-020.pdf |z Dokumentum-elérés |