Hivatás vagy kényszer? A gyakorló pedagógusok pályaelköteleződési motivációjának /

A tanári pálya iránti elköteleződés fontos szerepet játszik a sikeres munkavégzésben és a kiégés megelőzésében is. Kutatásunkban azokat a tényezőket kívántuk feltárni, amelyek szerepet játszanak abban, hogy a pedagógusok az egyre nehezedő munkafeltételek mellett is a tanári pályán maradjanak. Kvalit...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Szabó Éva
Fehérváry Gabriella
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2023
Sorozat:ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA 33 No. 5
Tárgyszavak:
doi:10.14232/iskkult.2023.5.3

mtmt:34072513
Online Access:http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/27949
LEADER 02355nab a2200229 i 4500
001 publ27949
005 20230724084854.0
008 230724s2023 hu o 0|| Magyar d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a 10.14232/iskkult.2023.5.3  |2 doi 
024 7 |a 34072513  |2 mtmt 
040 |a SZTE Publicatio Repozitórium  |b hun 
041 |a Magyar 
100 1 |a Szabó Éva 
245 1 0 |a Hivatás vagy kényszer?   |h [elektronikus dokumentum] :  |b A gyakorló pedagógusok pályaelköteleződési motivációjának /  |c  Szabó Éva 
260 |c 2023 
300 |a 3-20 
490 0 |a ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA  |v 33 No. 5 
520 3 |a A tanári pálya iránti elköteleződés fontos szerepet játszik a sikeres munkavégzésben és a kiégés megelőzésében is. Kutatásunkban azokat a tényezőket kívántuk feltárni, amelyek szerepet játszanak abban, hogy a pedagógusok az egyre nehezedő munkafeltételek mellett is a tanári pályán maradjanak. Kvalitatív és kvantitatív módszertanra épülő kérdőíves kutatásunkban 149 pedagógus vett részt. A tanári pályán maradás tényezőit szabad válaszadásra alkalmat adó nyitott kérdéssel vizsgáltuk, a kiégést a Jagodics és Szabó (2014) által kifejlesztett kérdőívvel mértük. A pálya iránti elköteleződést és a pályaelhagyási gondolatokat egy-egy itemmel vizsgáltuk. Az AGA (Szalay és Brent, 1967) módszerrel végzett tartalomelemzés szerint a legnagyobb súlyú pályán tartó erő a munka pszichológiai jutalma és a gyermekek szeretete. A belső motivációs tényezőknek nagyobb szerepe van, mint a külső erőknek, mint a kényszer vagy a munkavégzéssel kapcsolatos „körülményelőny”. A kiégés jeleit erősebben mutató pedagógusoknál azonban ezek a külső tényezők nagyobb szerepet játszanak a pályán maradásban, mint a nem kiégett kollégáik esetében. Eredményeink alátámasztották, hogy a pedagóguspálya legfőbb vonzereje a gyerekekkel való foglalkozás szeretete mellett a kreativitást kívánó szabad munkavégzésben van, aminek tartós hiánya vagy erősen korlátozott volta hozzájárulhat a pályaelhagyáshoz. 
650 4 |a Oktatástudomány 
700 0 1 |a Fehérváry Gabriella  |e aut 
856 4 0 |u http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/27949/1/iskolakultura_2023_005_003-020.pdf  |z Dokumentum-elérés