AR és VR technológia oktatási felhasználási lehetőségei a kiállítási kommunikációban

Tanulmányomban a kiterjesztett és a virtuális valóság technológiák alkalmazására épülő hazai és nemzetközi olyan (jó) gyakorlatokat mutatok be, amelyek elsődleges célja különféle ismeretek átadása vagy a múzeumi élmény kiterjesztése. Kutatásom korpusza 2019-ben és 2020-ban helyszíni megfigyelések so...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kuttner Ádám
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2022
Sorozat:Iskolakultúra 32 No. 2
Kulcsszavak:Virtuális valóság, Múzeumpedagógia, Információs technológia, Digitális pedagógia - módszer
Tárgyszavak:
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/70828
LEADER 03493nab a2200217 i 4500
001 misc70828
005 20220426160044.0
008 220426s2022 hu o 0|| hun d
022 |a 1215-5239 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Kuttner Ádám 
245 1 0 |a AR és VR technológia oktatási felhasználási lehetőségei a kiállítási kommunikációban  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Kuttner Ádám 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2022 
300 |a 83-94 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 32 No. 2 
520 3 |a Tanulmányomban a kiterjesztett és a virtuális valóság technológiák alkalmazására épülő hazai és nemzetközi olyan (jó) gyakorlatokat mutatok be, amelyek elsődleges célja különféle ismeretek átadása vagy a múzeumi élmény kiterjesztése. Kutatásom korpusza 2019-ben és 2020-ban helyszíni megfigyelések során jött létre, összesen 11 ország 17 kulturális intézményében 31, főleg múzeumok által fejlesztett kiállítási kommunikációs alkalmazást vizsgáltam meg és értékeltem. A felkeresett kulturális intézmények kiválasztása során szempont volt a változatosság mind az intézmény mérete, mind pedig tudományterületi besorolása szempontjából. Éppen ezért egyaránt vizsgáltam kulturális örökséggel kapcsolatos, természettudományi, történelemi, művészeti és technikatörténeti alkalmazásokat, világviszonylatban jelentős nagy múzeumban és néhány alkalmazottal dolgozó galériában egyaránt. A vizsgálat során hat olyan területet azonosítottam, ahol a kortárs multimédiás alkalmazások használata különösen hatékony segítője lehet a múzeumi oktatásnak. Úgy gondolom, hogy az AR/VR technológiák vizsgálata során szerzett tapasztalataim jól hasznosíthatóak lehetnek hasonló technológiára épülő alkalmazások tervezésénél, mind a múzeumpedagógusok, mind pedig a tanárok vagy a tudománykommunikáció más területein dolgozó szakemberek számára. This study presents those national and international (best) practices based on augmented and virtual reality technologies which mainly aim at conveying knowledge or extend experience in museums. The comparative study is based on on site observations of 31 Augmented and Virtual Reality exhibition communication applications developed mostly by museums in 11 countries, 17 cultural institutions, which took place between 2019- 2020. Criteria for choosing an institute was variety both in the institutes’ size and areas of science. For this reason among the institutions observed there are applications concerning cultural heritage, science, history, art and technical history in museums with international reputation as well as small galleries with few employees. In the study, six areas were identified where contemporary multimedia applications can be a particularly effective aid to museum education. I believe that my experience in researching AR / VR technologies can be useful in designing applications based on similar technologies, both for museum educators and teachers and science communication professionals. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Virtuális valóság, Múzeumpedagógia, Információs technológia, Digitális pedagógia - módszer 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/70828/1/iskolakultura_2022_002_083-094.pdf  |z Dokumentum-elérés