A koronavírus-járvány okozta rendkívüli oktatási helyzet hatása 2-8. évfolyamos diákok tudás- és képességszintjére az olvasásszövegértés, a matematika és a természettudományok területén
A tanulmány keretein belül 2-8. évfolyam vonatkozásában elemezzük, hogy a 2020 tavaszi digitális oktatás hatására hogyan, milyen irányban változott a diákok olvasás-szövegértés, matematika és természettudományos tudása az év azonos időszakában 2019-ben és 2018-ban tapasztalt áltagos tudásszinthez ké...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2021
|
Sorozat: | Iskolakultúra
31 No. 2 |
Kulcsszavak: | Pedagógia, Képességfejlesztés, Koronavírus járvány, Szövegértés |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/ISKKULT.2021.02.3 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/58070 |
LEADER | 03177nab a2200277 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc58070 | ||
005 | 20210609132952.0 | ||
008 | 210609s2021 hu o 0|| hun d | ||
022 | |a 1215-5233 | ||
024 | 7 | |a 10.14232/ISKKULT.2021.02.3 |2 doi | |
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Molnár Gyöngyvér | |
245 | 1 | 2 | |a A koronavírus-járvány okozta rendkívüli oktatási helyzet hatása 2-8. évfolyamos diákok tudás- és képességszintjére az olvasásszövegértés, a matematika és a természettudományok területén |h [elektronikus dokumentum] / |c Molnár Gyöngyvér |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |b Szeged |c 2021 | ||
300 | |a 3-22 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra |v 31 No. 2 | |
520 | 3 | |a A tanulmány keretein belül 2-8. évfolyam vonatkozásában elemezzük, hogy a 2020 tavaszi digitális oktatás hatására hogyan, milyen irányban változott a diákok olvasás-szövegértés, matematika és természettudományos tudása az év azonos időszakában 2019-ben és 2018-ban tapasztalt áltagos tudásszinthez képest. Az elemzések alapját több mint 21.000 diák tesztmegoldása képezte, a kutatás mérőeszközét az eDia diagnosztikus mérés-értékelési rendszer feladatai adták. A diákok képességszintjének meghatározásakor a valószínűségi tesztelmélet adta Rasch-modellt alkalmaztuk. Az eredmények szerint mindhárom vizsgált területen az egy évfolyamon belüli különbségek jelentősen nagyobbnak bizonyultak, mint az évfolyamok közötti átlagos fejlődés mértéke, azaz a COVID-19 által indukált helyzet kapcsán alapvetően nagyvonalú megközelítés, átlagról és az átlagok különbözőségéről beszélni. Ennek ellenére a tendenciák szemléltetése végett mégis az átlagok és az átlagos teljesítményben tapasztalt változásra fókuszáltunk a tanulmányban bemutatásra kerülő elemzésekben. Az iskolai oktatás nélküli időszak, illetve a megváltozott oktatási környezet, feltételek hatása mind az olvasás-szövegértés, mind a matematika, mind a természettudományok területén egyértelműen tetten érhető. A 2020/21-es tanévben a korábbi két tanévhez képest alacsonyabbnak bizonyult a diákok átlagos tudás- és képességszintje, míg a 2018-as és 2019-es átlagos teljesítmények között alapvetően nem történt jelentős változás. A negatív irányú teljesítményváltozás mind fiúk mind lányok esetében bekövetkezett. A tanulmány utolsó fejezetében megoldási javaslatként a Szegedi Műhely két kutatócsoportja együttműködésével fejlesztett online, személyre szabott kompenzációra alkalmas fejlesztő eszközeit mutatjuk be. | |
650 | 4 | |a Társadalomtudományok | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
650 | 4 | |a Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) | |
695 | |a Pedagógia, Képességfejlesztés, Koronavírus járvány, Szövegértés | ||
700 | 0 | 1 | |a Hódi Ágnes |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Ökördi Réka |e aut |
700 | 0 | 1 | |a Mokri Dóra |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/58070/1/iskolakultura_2021_002_003-022.pdf |z Dokumentum-elérés |