A koronavírus-járvány okozta rendkívüli oktatási helyzet hatása 2-8. évfolyamos diákok tudás- és képességszintjére az olvasásszövegértés, a matematika és a természettudományok területén

A tanulmány keretein belül 2-8. évfolyam vonatkozásában elemezzük, hogy a 2020 tavaszi digitális oktatás hatására hogyan, milyen irányban változott a diákok olvasás-szövegértés, matematika és természettudományos tudása az év azonos időszakában 2019-ben és 2018-ban tapasztalt áltagos tudásszinthez ké...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Molnár Gyöngyvér
Hódi Ágnes
Ökördi Réka
Mokri Dóra
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2021
Sorozat:Iskolakultúra 31 No. 2
Kulcsszavak:Pedagógia, Képességfejlesztés, Koronavírus járvány, Szövegértés
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2021.02.3

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/58070
LEADER 03177nab a2200277 i 4500
001 misc58070
005 20210609132952.0
008 210609s2021 hu o 0|| hun d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a 10.14232/ISKKULT.2021.02.3  |2 doi 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Molnár Gyöngyvér 
245 1 2 |a A koronavírus-járvány okozta rendkívüli oktatási helyzet hatása 2-8. évfolyamos diákok tudás- és képességszintjére az olvasásszövegértés, a matematika és a természettudományok területén  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Molnár Gyöngyvér 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2021 
300 |a 3-22 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 31 No. 2 
520 3 |a A tanulmány keretein belül 2-8. évfolyam vonatkozásában elemezzük, hogy a 2020 tavaszi digitális oktatás hatására hogyan, milyen irányban változott a diákok olvasás-szövegértés, matematika és természettudományos tudása az év azonos időszakában 2019-ben és 2018-ban tapasztalt áltagos tudásszinthez képest. Az elemzések alapját több mint 21.000 diák tesztmegoldása képezte, a kutatás mérőeszközét az eDia diagnosztikus mérés-értékelési rendszer feladatai adták. A diákok képességszintjének meghatározásakor a valószínűségi tesztelmélet adta Rasch-modellt alkalmaztuk. Az eredmények szerint mindhárom vizsgált területen az egy évfolyamon belüli különbségek jelentősen nagyobbnak bizonyultak, mint az évfolyamok közötti átlagos fejlődés mértéke, azaz a COVID-19 által indukált helyzet kapcsán alapvetően nagyvonalú megközelítés, átlagról és az átlagok különbözőségéről beszélni. Ennek ellenére a tendenciák szemléltetése végett mégis az átlagok és az átlagos teljesítményben tapasztalt változásra fókuszáltunk a tanulmányban bemutatásra kerülő elemzésekben. Az iskolai oktatás nélküli időszak, illetve a megváltozott oktatási környezet, feltételek hatása mind az olvasás-szövegértés, mind a matematika, mind a természettudományok területén egyértelműen tetten érhető. A 2020/21-es tanévben a korábbi két tanévhez képest alacsonyabbnak bizonyult a diákok átlagos tudás- és képességszintje, míg a 2018-as és 2019-es átlagos teljesítmények között alapvetően nem történt jelentős változás. A negatív irányú teljesítményváltozás mind fiúk mind lányok esetében bekövetkezett. A tanulmány utolsó fejezetében megoldási javaslatként a Szegedi Műhely két kutatócsoportja együttműködésével fejlesztett online, személyre szabott kompenzációra alkalmas fejlesztő eszközeit mutatjuk be. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
650 4 |a Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) 
695 |a Pedagógia, Képességfejlesztés, Koronavírus járvány, Szövegértés 
700 0 1 |a Hódi Ágnes  |e aut 
700 0 1 |a Ökördi Réka  |e aut 
700 0 1 |a Mokri Dóra  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/58070/1/iskolakultura_2021_002_003-022.pdf  |z Dokumentum-elérés