Hátrányos helyzetű tanulók digitális oktatása a koronavírus okozta iskolabezárás idején

A koronavírus terjedésének megállítása érdekében bevezetett digitális oktatás vélhetően számos akadályba ütközött a hátrányos helyzetű tanulók esetében. Ugyanakkor ennek részleteiről hazai viszonylatba még alig rendelkezünk információkkal. Kutatásunk célja az volt, hogy a hátrányos helyzetű tanulók...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Kende Ágnes
Messing Vera
Fejes József Balázs
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2021
Sorozat:Iskolakultúra 31 No. 2
Kulcsszavak:Pedagógia - digitális, Digitális technika használata, Tanár-diák kapcsolat - kommunikáció, Oktatási módszer, Hátrányos helyzet - oktatásügy, Koronavírus járvány
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2021.02.76

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/58067
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A koronavírus terjedésének megállítása érdekében bevezetett digitális oktatás vélhetően számos akadályba ütközött a hátrányos helyzetű tanulók esetében. Ugyanakkor ennek részleteiről hazai viszonylatba még alig rendelkezünk információkkal. Kutatásunk célja az volt, hogy a hátrányos helyzetű tanulók célcsoportjára fókuszálva 2020 tavaszán feltárjuk a digitális oktatás első hónapjának tapasztalatait. Elemzésünk alapja egy online kérdőív, amelyet 425 pedagógus töltött ki. A kérdőíven alapuló elemzést iskolaigazgatókkal és roma, vagy roma közösségeket támogató civilszervezetek vezetőivel készült interjúk egészítik ki. Feltételezéseinknek megfelelően a hátrányos helyzetű tanulók nagyobb arányban maradtak ki a digitális oktatásból. A megfelelő tanulási tér és az önálló tanulásoz szükséges képességek hiányát az internetelérés és az IKT- eszközök hiánynál is nagyobb arányban említették akadályként a pedagógusok. A kistelepülésen élő hátrányos helyzetű és roma tanulók helyzete különösen aggasztónak tűnik. Amennyiben nem szakadt meg a kapcsolat az iskola és a tanuló között, a digitális oktatás a fenti okok miatt akkor sem valósult meg; a hátrányos helyzetű tanulók gyakran csupán papíron, heti rendszerességgel kaptak tanulnivalót és feladatokat. Szülői segítség nélkül vélhetően nem tudtak megfelelően tanulni, fejlődni ebben az időszakban. Eredményeink alapján a online oktatás következményeként az oktatási egyenlőtlenségek növekedése prognosztizálható hazánkban.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:76-97
ISSN:1215-5233