Csodafegyver vagy pótcselekvés? a tanodamozgalom története /
A tanodamozgalom a magyar oktatási rendszer méltányossági problémáira adott válaszok egyikének tekinthető. A tanodaszféra jelenleg több mint 5000 gyermeket és fiatalt ér el, így napjainkban a legtöbb tanulót támogató hátránykompenzáló kezdeményezés. A tanodák legfontosabb finanszírozási hátterét a k...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2021
|
Sorozat: | Iskolakultúra
31 No. 1 |
Kulcsszavak: | Hátrányos helyzet - oktatásügy - 21. sz., Oktatásügy - Magyarország - 21. sz. |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/ISKKULT.2021.01.45 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/57550 |
Tartalmi kivonat: | A tanodamozgalom a magyar oktatási rendszer méltányossági problémáira adott válaszok egyikének tekinthető. A tanodaszféra jelenleg több mint 5000 gyermeket és fiatalt ér el, így napjainkban a legtöbb tanulót támogató hátránykompenzáló kezdeményezés. A tanodák legfontosabb finanszírozási hátterét a közelmúltig rövidtávú európai uniós forrásokra épülő pályázatok biztosították. E forrásokat 2019-től állami források váltották fel, amelyek vélhetően kedveznek a tanodák stabil, kiszámítható működésének. E változás lehetővé teszi, hogy a finanszírozási nehézségek helyett szakmai kérdések kerüljenek a tanodákról szóló diskurzus fókuszába. Szakirodalmi áttekintésünk célja e diskurzus elindítása. A szakmai kérdések kontextusának megteremtése céljából írásunkban definiáljuk a tanodát, kitérve a tanodaszféra heterogenitásának fontosabb szempontjaira, majd röviden ismertetjük a tanodamozgalom hazai történetét a finanszírozás kérdéseit a középpontba helyezve, mivel ez alapvetően meghatározta a szakmai kérdések mellett a fenntartók körét is. Összegezzük azon empirikus kutatások eredményeit, amelyek a tanodai szolgáltatásban részesülő tanulók előrehaladására fókuszáltak. Ezt követően a tanodák működéséhez kapcsolódó fontosabb dilemmákat, kihívásokat vizsgáljuk meg a következő témaköröket érintve: (1) a tanodai munka céljainak differenciáltsága; (2) az eredményesség és hatékonyság megítélése; (3) az oktatási rendszer reformjának akadályozása; (4) öncélúság; (5) az oktatási szegregáció legitimációja a közvélemény felé. Végül – az említett kihívásokat szem előtt tartva – egy lehetséges jövőképet vázolunk fel. |
---|---|
Terjedelem/Fizikai jellemzők: | 45-67 |
ISSN: | 1215-5233 |