Az ókor alkonya a NAT 2020 és az új gimnáziumi történelemtankönyv /

A 2020-ban bevezetett Nemzeti Alaptantervben erőteljesen lecsökkent a gimnáziumi történelemtanításban az ókor megtanítására fordítható idő. Az egységesen minden gimnáziumban kötelezően bevezetett új történelemtankönyv is ehhez igazodott. Bár a tananyagcsökkentés önmagában előnyös a diákok számára, e...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Grüll Tibor
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2021
Sorozat:Iskolakultúra 31 No. 1
Kulcsszavak:Történelem tanítása - középiskola, Nemzeti Alaptanterv, Tanterv - közoktatás - Magyarország, Oktatásügy - Magyarország - 21. sz.
Tárgyszavak:
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/57549
LEADER 02272nab a2200253 i 4500
001 misc57549
005 20210318090044.0
008 210318s2021 hu o 0|| hun d
022 |a 1215-5233 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Grüll Tibor 
245 1 3 |a Az ókor alkonya   |h [elektronikus dokumentum] :  |b a NAT 2020 és az új gimnáziumi történelemtankönyv /  |c  Grüll Tibor 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2021 
300 |a 68-85 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 31 No. 1 
520 3 |a A 2020-ban bevezetett Nemzeti Alaptantervben erőteljesen lecsökkent a gimnáziumi történelemtanításban az ókor megtanítására fordítható idő. Az egységesen minden gimnáziumban kötelezően bevezetett új történelemtankönyv is ehhez igazodott. Bár a tananyagcsökkentés önmagában előnyös a diákok számára, ezt úgy kellett volna megoldani, hogy az adatok helyett a történelmi összefüggésekre tesszük a hangsúlyt. Csakhogy ebben a tantervben ‒ csakúgy, mint a rá épülő tankönyvben ‒ hatalmas „lyukak” tátonganak: nem esik szó az Újbabilóni Birodalomról, de tanítunk a zsidók babilóni fogságáról; nem említjük a Perzsa Birodalmat, de megemlítjük a görög‒perzsa háborúkat és a szalamiszi csatát; Augustus korával befejezzük a római történelmet, de részletesen beszélünk a kereszténység elterjedéséről és a keresztényüldözésekről, nem is szólva a konstantini fordulatról. Így aztán a diákok egy összefüggéstelen, zavaros tananyagot kapnak kézhez, amihez ráadásul erőteljesen elavult illusztrációs anyag és fantáziátlanul összeállított kérdések-feladatok járulnak. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
650 4 |a Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) 
650 4 |a Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás 
650 4 |a Iskolai oktatás 
695 |a Történelem tanítása - középiskola, Nemzeti Alaptanterv, Tanterv - közoktatás - Magyarország, Oktatásügy - Magyarország - 21. sz. 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/57549/1/iskolakultura_2021_001_068-085.pdf  |z Dokumentum-elérés