Hivatás- és pályamotivációs tényezők első éves óvodapedagógus hallgatók körében
Napjainkban a pedagógus pálya (beleértve annak egzisztenciális, szervezeti és infrastrukturális feltételeit is) iránti motiváció eltér a nevelés-oktatás hivatása iránti elkötelezettség mértékétől (amely megélhető informális, vagy a köznevelési intézményrendszeren kívüli formában is). A pedagógusjelö...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2021
|
Sorozat: | Iskolakultúra
31 No. 1 |
Kulcsszavak: | Óvodai nevelés, Felsőoktatás - Magyarország, Pályamotiváció, Pedagógus hivatás |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/ISKKULT.2021.01.26 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/57548 |
LEADER | 02672nab a2200253 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc57548 | ||
005 | 20210318084414.0 | ||
008 | 210318s2021 hu o 0|| hun d | ||
022 | |a 1215-5233 | ||
024 | 7 | |a 10.14232/ISKKULT.2021.01.26 |2 doi | |
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Szontagh Pál | |
245 | 1 | 0 | |a Hivatás- és pályamotivációs tényezők első éves óvodapedagógus hallgatók körében |h [elektronikus dokumentum] / |c Szontagh Pál |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |b Szeged |c 2021 | ||
300 | |a 26-44 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra |v 31 No. 1 | |
520 | 3 | |a Napjainkban a pedagógus pálya (beleértve annak egzisztenciális, szervezeti és infrastrukturális feltételeit is) iránti motiváció eltér a nevelés-oktatás hivatása iránti elkötelezettség mértékétől (amely megélhető informális, vagy a köznevelési intézményrendszeren kívüli formában is). A pedagógusjelöltek körében végzett hivatás- és pályamotivációs kutatásunk első lépéseként 2019/20-ban és 2020/21-ben felmérést végeztünk a Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Karának első éves óvodapedagógus hallgatói között. A hallgatók szabadon szerkesztett motivációs esszéinek strukturált tartalmi elemzésével igyekeztünk feltárni azokat a hivatás- és pályamotivációs jellemzőket, amelyek a hallgatókat a képzésre való jelentkezésben befolyásolták. Kiemelt szempontként kezeltük a nappalis és levelezős hallgatók közötti különbségeket, azt vizsgálva, hogy utóbbiak élet- és munkatapasztalatuk révén mennyiben más motivációs bázissal rendelkeznek. A kutatás eredményei igazolják, hogy az óvodapedagógus szak választásakor a vonzó tényezők többsége a hivatásmotiváció körébe sorolható. Igazolódott továbbá. hogy a levelező munkarendben tanuló hallgatók motivációja sokoldalúbb és kiérleltebb a nappalisoknál, utóbbiak között több a nem kiforrott, naiv elképzelés a pedagógus pályáról, valamint a pálya családbarát időbeosztása és változatossága a levelező munkarendű hallgatók számára nagyobb motiváló erővel bír. | |
650 | 4 | |a Társadalomtudományok | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
650 | 4 | |a Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) | |
650 | 4 | |a Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás | |
695 | |a Óvodai nevelés, Felsőoktatás - Magyarország, Pályamotiváció, Pedagógus hivatás | ||
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/57548/1/iskolakultura_2021_001_026-044.pdf |z Dokumentum-elérés |