A pszichológia egysége vagy sokszínűsége a mai világban
Az esszéisztikus dolgozat azt tekinti át, hogyan fogalmazódtak meg vitakérdések a pszichológia egysége vagy sokrétűsége körül. Az egyik visszatérő kérdés a pszichológia oksági naturalista és megértő, hermeneutikus felfogása. E két gondolatmenet kizáró, kiegészítő és egységesítő változatait elemezve...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Szeged
2020
|
Sorozat: | Iskolakultúra
30 No. 12 |
Kulcsszavak: | Pszichológia |
Tárgyszavak: | |
doi: | 10.14232/ISKKULT.2020.12.3 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/57533 |
LEADER | 01849nab a2200241 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc57533 | ||
005 | 20210215091454.0 | ||
008 | 210215s2020 hu o 0|| hun d | ||
022 | |a 1215-5233 | ||
024 | 7 | |a 10.14232/ISKKULT.2020.12.3 |2 doi | |
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Pléh Csaba | |
245 | 1 | 2 | |a A pszichológia egysége vagy sokszínűsége a mai világban |h [elektronikus dokumentum] / |c Pléh Csaba |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar |b Szeged |c 2020 | ||
300 | |a 3-24 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra |v 30 No. 12 | |
520 | 3 | |a Az esszéisztikus dolgozat azt tekinti át, hogyan fogalmazódtak meg vitakérdések a pszichológia egysége vagy sokrétűsége körül. Az egyik visszatérő kérdés a pszichológia oksági naturalista és megértő, hermeneutikus felfogása. E két gondolatmenet kizáró, kiegészítő és egységesítő változatait elemezve azt hangsúlyozom, hogy az ember mint természeti lény állandón értelmezésre és a jelentések keresésére törekszik. Ez a gondolatmenet vezet el a személy, a Self narratív, önelbeszélés-szerű értelmezéséhez. A pszichológia klasszikus és mai megosztottságait elemezve visszatérő kérdés, hogy vajon aggasztó-e a megosztottság. Amellett érvelek, hogy a pszichológiának az emberi lét sokrétű meghatározottságából kiindulva el kell fogadnia saját sokarcúságát. Inkább gyűjtögető rókaként s nem mindent egyneművé tevő sünként kell keresse új lehetőségeit, Isaiah Berlin metaforáját használva. | |
650 | 4 | |a Társadalomtudományok | |
650 | 4 | |a Pszichológia | |
650 | 4 | |a Pszichológia (benne ember-gép kapcsolat) | |
695 | |a Pszichológia | ||
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/57533/1/iskolakultura_2020_012_003-024.pdf |z Dokumentum-elérés |