Serdülők általános és specifikus negatív orientációja kortársi problémáikkal kapcsolatban kérdőíves és történetalapú elemzés /

International studies agree that social problem-solving has a profound influence on success in personal life, on mental health, on academic achievement, and, in turn, on the functioning of different social groups and society as a whole. The aim of our study was to investigate the characteristics of...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Kasik László
Gál Zita
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2019
Sorozat:Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata 119 No. 2
Kulcsszavak:Neveléslélektan
Tárgyszavak:
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/57268
LEADER 02452nab a2200241 i 4500
001 misc57268
005 20200911140222.0
008 200911s2019 hu o 0|| zxx d
022 |a 0025-0260 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Kasik László 
245 1 0 |a Serdülők általános és specifikus negatív orientációja kortársi problémáikkal kapcsolatban   |h [elektronikus dokumentum] :  |b kérdőíves és történetalapú elemzés /  |c  Kasik László 
260 |c 2019 
300 |a 113-129 
490 0 |a Magyar pedagógia : a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata  |v 119 No. 2 
520 3 |a International studies agree that social problem-solving has a profound influence on success in personal life, on mental health, on academic achievement, and, in turn, on the functioning of different social groups and society as a whole. The aim of our study was to investigate the characteristics of general and specific negative problem orientation with questionnaires and stories among adolescents (12-, 15- and 18-year-olds; N=445). We used the Social ProblemSolving Inventory–Revised (SPSI–R, D’Zurilla et al., 2002), the Negative Orientation Questionnaire (NEGORI, Kasik, Gál, & Tóth, 2018), and the NEGORI Story-based Test (Kasik & Gál, 2018) in the study. Based on the results, negative orientation, rationality, impulsivity and avoidance show increasing tendency with age; however, positive orientation decreases with age. The results gained from the NEGORI factors give more details about the age-related characteristics gained with SPSI–R, because based on the NEGORI, the age-related variations of negative self-efficacy related to problems and their solutions show a tendency of decrease. The results of the story-based research (e.g., verbal abuse, lack of cooperation) support the characteristics of the results of the NEGORI studies (e.g., negative self-efficacy is the main component of negative orientation). The results of this study show that negative orientation seems to be a multi-factor construct, either measured by questionnaire or by a storybased test. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
650 4 |a Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) 
695 |a Neveléslélektan 
700 0 1 |a Gál Zita  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/57268/1/mp_2019_002_113-129.pdf  |z Dokumentum-elérés