Tanulók, szülők és tanárok perspektívái az iskolai zenei nevelés céljáról és feladatáról

Az elmúlt néhány évtizedben számos negatív visszajelzés számolt be zeneoktatásunk hanyatló állapotáról, amelyek az ének-zene tantárgy alacsony presztízsére és a zenei élmények hiányára hívták fel a figyelmet. Az előzetes kutatások kimutatták, hogy az ének-zene az egyik legkevésbé kedvelt iskolai tan...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Pintér Tünde Kornélia
Csíkos Csaba
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2020
Sorozat:Iskolakultúra 30 No. 7
Kulcsszavak:Zenei nevelés
Tárgyszavak:
doi:10.14232/ISKKULT.2020.7.3

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/57261
LEADER 02970nab a2200265 i 4500
001 misc57261
005 20200911123954.0
008 200911s2020 hu o 0|| zxx d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a 10.14232/ISKKULT.2020.7.3  |2 doi 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Pintér Tünde Kornélia 
245 1 0 |a Tanulók, szülők és tanárok perspektívái az iskolai zenei nevelés céljáról és feladatáról  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Pintér Tünde Kornélia 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2020 
300 |a 3-25 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 30 No. 7 
520 3 |a Az elmúlt néhány évtizedben számos negatív visszajelzés számolt be zeneoktatásunk hanyatló állapotáról, amelyek az ének-zene tantárgy alacsony presztízsére és a zenei élmények hiányára hívták fel a figyelmet. Az előzetes kutatások kimutatták, hogy az ének-zene az egyik legkevésbé kedvelt iskolai tantárgy a tanulók körében (Csíkos, 2012; Dohány, 2013; Pintér, 2020a). Jelen kutatás célja, hogy megvizsgálja, hogyan ítélik meg a tanulók, szülők és énektanárok az iskolai zeneoktatás célját és szerepét. A vizsgálat első részében kérdőíves módszer segítségével vizsgáltuk meg a zene- (N = 506) és nem zenetagozatos tanulók (N = 536) és szüleik hangszerjátékát, az otthoni zenei környezet jellegzetességeit, valamint az iskolai zeneoktatás céljáról alkotott nézeteit. A vizsgálat második részében ének-zenét tanító tanárokkal (N = 15) készítettünk interjút az iskolai zeneoktatás céljáról alkotott nézeteikről. Az eredmények azt mutatták, hogy a zenetagozatos tanulók és szüleik családjában magasabb arányban fordultak elő közös zenei tevékenységek, zenei hangszerek, mint a nem zenetagozatos tanulók otthonában. Továbbá a zenetagozatos tanulók és szüleik az ének-zene órákat több aktív zenei tevékenységhez és élményhez társítottak, míg a nem zenetagozatos diákok és szüleik elsősorban a lexikális tudás elsajátítását várták el az énekórák folyamán. Ugyanakkor némely nem zenetagozatos tanuló nemtetszését fejezte ki az ének-zene tanulása kapcsán. A megkérdezett tanárok többsége a zenei élmények és a zenei alapismeretek kialakítását egyaránt fontosnak ítélte, azonban hozzátették, hogy az ének-zene tantárgy alacsony óraszáma alapvetően megnehezíti a kitűzött célok iskolai gyakorlatban történő megvalósítását. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
650 4 |a Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) 
650 4 |a Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás 
695 |a Zenei nevelés 
700 0 1 |a Csíkos Csaba  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/57261/1/iskolakultura_2020_007_003-025.pdf  |z Dokumentum-elérés