Középiskolás diákok nézetei a biológiaórákon alkalmazott interaktív tábla használatról

A 21. századi alfa generáció igényeit kielégítő IKT-vel támogatott oktatási módszerek fellendülésének egyik kiemelt eszköze az interaktív tábla. Mára számos iskolában Magyarországon is lehetősége van a tanárnak a tananyag feldolgozást megtámogatni az eszköz által nyújtott módszertani kiegészítésekke...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Végh Veronika
Pusztafalvi Henriette
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2019
Sorozat:Iskolakultúra 29 No. 11
Kulcsszavak:Biológia tanítása - középiskola, Interaktív tábla, Szemléltető oktatás, Multimédia, Audiovizuális oktatás
Tárgyszavak:
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/46609
LEADER 05061nab a2200277 i 4500
001 misc46609
005 20200515071634.0
008 200515s2019 hu o 0|| zxx d
022 |a 1215-5233 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Végh Veronika 
245 1 0 |a Középiskolás diákok nézetei a biológiaórákon alkalmazott interaktív tábla használatról  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Végh Veronika 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2019 
300 |a 78-94 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 29 No. 11 
520 3 |a A 21. századi alfa generáció igényeit kielégítő IKT-vel támogatott oktatási módszerek fellendülésének egyik kiemelt eszköze az interaktív tábla. Mára számos iskolában Magyarországon is lehetősége van a tanárnak a tananyag feldolgozást megtámogatni az eszköz által nyújtott módszertani kiegészítésekkel. Jelen kutatás célja az volt, hogy megvizsgálja a középiskolás diákok véleményét a biológia órákon alkalmazott interaktív tábla hasznosságáról, az IKT-vel támogatott tanuláshoz való hozzáállásuktól függően. Az IKT-kompetencia fejlesztésében kiemelt szerepet kap az interaktív tábla használata, mivel az egyik legdominánsabb eszköznek tekinthető az oktatásban (Kelemen, 2008). A tábla szoftver segítségével összekapcsolódik egy számítógéppel, így a tábla érintőképernyője által vezérlésre van lehetőség, a tábla anyagai menthetők, a számítógépről kivetített tartalmak kiegészíthetők (Füvesi, 2008). Összesen 71 középiskolai diák válaszolt az anonim kérdőívre. A diákok a kitöltést megelőző 7 hónapban interaktív tábla támogatásával tanulták a biológia tantárgyat, hetente két órájuk volt. Az eredmények statisztikai elemzése során korrelációs vizsgálatokat, lineáris regressziót, mediációs és moderációs vizsgálatokat végeztünk. Eredményeink alapján pozitív összefüggések vannak a biológia órákon alkalmazott interaktív tábla hasznosságának megítélése és a didaktikai támogatás, a kognitív támogatás 1 és a társadalmi támogatás 2 komponensei között. A társadalmi támogatás 2 átfedésben van a kognitív 1 és a didaktikai támogatással, de nincs egyértelmű hierarchikus viszony a társadalmi támogatás 2, a didaktikai támogatás és a kognitív támogatás 1 között. A mechanikus és társas tanulási stílusok befolyással bírnak az interaktív tábla hasznosságának megítélésére és a didaktikai támogatás kapcsolatára. The needs of the 21st century’s alpha generation students can be supported by ICT mediated educational methods. Interactive board is one of the key tools in this process. Today, in many schools in Hungary, teachers have the opportunity to support the teaching-learning environment with the methodological additions provided by interactive boards. The aim of the present study was to observe high school students’ opinion about the usefulness of interactive board during biology lessons depending on their attitude towards ICT learning uses. Interactive boards are considered to be one of the most dominant tools for education, and it plays a pivotal role in the development of ICT competence of future teachers (Kelemen, 2008). With the help of a software, interactive board is connected to a computer. The touch screen allows the users to fully control it. The contents of the board can be saved and the projected materials can be supplemented (Füvesi, 2008). In the present study, 71 high school student responded to an anonymous questionnaire. Before the questionnaires were filled in, students studied biology with interactive board support twice a week for 7 months. Data were analysed statistically, correlation tests, linear regression, mediation and moderation tests were performed. Based on our results, there are positive correlations between the perception of the usefulness of interactive board in biology lessons and the didactic support, cognitive support 1 and social support 2 components. Social 2 support is overlapping with cognitive 1 and didactic support, but there is no clear hierarchical relationship between social support 2, didactic support and cognitive support 1. Mechanical and social learning styles influence the perception of the usefulness of interactive boards and the relationship with didactic support. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
650 4 |a Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) 
650 4 |a Oktatás: rendszerek és intézmények, oktatás és tanulás 
650 4 |a Iskolai oktatás 
650 4 |a ICT az oktatásban és a tanulásban 
695 |a Biológia tanítása - középiskola, Interaktív tábla, Szemléltető oktatás, Multimédia, Audiovizuális oktatás 
700 0 1 |a Pusztafalvi Henriette  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/46609/1/iskolakultura_2019_11_078-094.pdf  |z Dokumentum-elérés