Tanulási korláttal küzdő tanulók egyes pszichológiai erőforrásainak vizsgálata

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Virág Krisztina
Dudok Réka
Szabó Éva
Format: Article
Published: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2019
Series:Iskolakultúra 29 No. 9
Subjects:
AAA
Keywords:Tanulási zavarok, Pszichológia
Online access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/46572
DOI:10.14232/ISKKULT.2019.9.38
LEADER 03890nab a2200277 i 4500
001 misc46572
005 20200514120116.0
008 200514s2019 hu o 0|| zxx d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a 10.14232/ISKKULT.2019.9.38  |2 doi 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Virág Krisztina 
245 1 0 |a Tanulási korláttal küzdő tanulók egyes pszichológiai erőforrásainak vizsgálata  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Krisztina Virág 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2019 
300 |a 38-50 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 29 No. 9 
520 3 |a Kutatásunk célja annak feltárása volt, hogy a tanulási korláttal küzdő és tanulási korláttal nem küzdő diákok pszichológiai erőforrásai különböznek-e egymástól, és ha igen, akkor mely területeken. Nyilvánvaló, hogy a gyengébb tanulmányi eredmények a tanulási korlátokkal küzdő gyerekek esetében összefüggenek képességeik hiányosságaival, eltérő fejlődési ütemükkel, de feltételeztük, hogy léteznek olyan nem specifikus erőforrásbeli különbségek is, amelyek tovább nehezítik a jó iskolai előmenetelt. Úgy véltük, ha sikerül rámutatni ezekre a nem specifikus pszichológiai hiányosságokra, hátrányokra, akkor a tanulási és kognitív képességek fejlesztése mellett ezek erősítése sokat javíthat a tanulási korlátokkal küzdő diákok iskolai teljesítményén. Kérdőíves vizsgálatunkban tanulási korláttal küzdő (N=51) és tipikusan fejlődő diákok (N=51) (korban, nemben illesztett minta) általános énhatékonyságát, általános és tanulmányi felelősségét, valamint proaktív attitűdjét hasonlítottuk össze. A tanulási korláttal küzdő és tipikus fejlődést mutató tanulók eredményeinek összehasonlításából az látszik, hogy a tanulási korlátokkal küzdők alacsonyabb általános énhatékonysággal, valamint magasabb felelősségérzettel rendelkeznek, mint a kontrollcsoportban szereplő diákok. A két csoport proaktivitása nem tért el szignifikánsan. Eredményeink alapján úgy látjuk, hogy a tanulási korlátok leküzdésének segítésében érdemes nagyobb figyelmet fordítani a pszichológiai erőforrások fejlesztésére, valamint további kutatásokkal feltárni ezek más aspektusait is. In our research we examined the psychological resources of students with learning difficulties and of normally developing students. Our main aim was to explore the psychological resources of children with special needs who require particular attention and treatment in public education. In our study, we examine the general self-efficacy, the general and academic responsibility, as well as the proactive attitude of students with learning difficulties. Furthermore, we compared results of students with learning disability and with learning difficulties (N = 51) and normally developing students (N = 51). Results of the comparison of two groups of students’ scores showed that students with learning difficulties have lower general self-efficacy scores, and have higher scores in sense of responsibility than students in the control group. Based on these findings, we believe that in order to overcome learning difficulties it is important to give more attention to psychological resources and it is necessary to explore all aspects of this issue. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Pszichológia 
650 4 |a Szakpszichológia (benne tanulási, beszéd, hallási, látási, egyéb fizikai vagy pszichológiai fogyatékosságok terápiája) 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Tanulási zavarok, Pszichológia 
700 0 1 |a Dudok Réka  |e aut 
700 0 1 |a Szabó Éva  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/46572/1/iskolakultura_2019_09_038-050.pdf  |z Dokumentum-elérés