Vidéki egyetemek harmadik missziós tevékenysége a társadalmi tudásmegosztás hatásai /

Tanulmányomban a doktori kutatási témámhoz legközvetlenebbül kapcsolódó felsőoktatáskutatási fogalmak és jelenségek összefoglaló bemutatására vállalkozok az általam eddig megismert hazai szakirodalom alapján. Ebben a magyarországi vidéki egyetemek helyi-regionális közösségi elköteleződése jegyében i...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Sitku Krisztina
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Szeged 2019
Sorozat:Iskolakultúra 29 No. 8
Kulcsszavak:Felsőoktatás
doi:10.14232/ISKKULT.2019.8.17

Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/46555
LEADER 03245nab a2200205 i 4500
001 misc46555
005 20191126111702.0
008 191126s2019 hu o 0|| zxx d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a 10.14232/ISKKULT.2019.8.17  |2 doi 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Sitku Krisztina 
245 1 0 |a Vidéki egyetemek harmadik missziós tevékenysége   |h [elektronikus dokumentum] :  |b a társadalmi tudásmegosztás hatásai /  |c  Sitku Krisztina 
260 |a Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar  |b Szeged  |c 2019 
300 |a 17-35 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 29 No. 8 
520 3 |a Tanulmányomban a doktori kutatási témámhoz legközvetlenebbül kapcsolódó felsőoktatáskutatási fogalmak és jelenségek összefoglaló bemutatására vállalkozok az általam eddig megismert hazai szakirodalom alapján. Ebben a magyarországi vidéki egyetemek helyi-regionális közösségi elköteleződése jegyében indított harmadik missziós tevékenységeinek céljait, megvalósításuk módját, eredményeit és nehézségeit, valamint az érdekhordozókra kiváltott hatásait kívánom majd megvizsgálni néhány kiválasztott intézmény és cél, különös tekintettel a hallgatói létszámnövelés tekintetében. Ezért tanulmányomban ismertetem a harmadik misszió fogalmát, stratégiai fontosságúvá válásának okait és változatos céljait, a működési keretét nyújtó négyes- és ötös spiráll modelljeit, valamint a vállalkozói egyetem és elkötelezett egyetem koncepcióját. A társadalmi beágyazódás fontosságának növekedése kapcsán körbejárom az egyetemi társadalmi felelősségvállalás fogalmát és megvalósításának lehetőségeit a három küldetésen keresztül, ami rávilágít arra, hogy a társadalmi elköteleződés és szerepvállalás a harmadik misszión belül, de felett is értelmezendő. Majd a gyakorlati megvalósulást példákkal is illusztrálom röviden bemutatva néhány magyarországi egyetem harmadik missziós, ill. egyetemi társadalmi felelősségvállás szellemében a közelmúltban végzett tevékenységét. Végül a harmadik misszió és a társadalmi innováció mérési lehetőségeit ismertetem a hazai szakirodalom eredményei alapján, majd felvetem a téma kutatásának nehézségeit és lehetséges további irányait. Mindez azt mutatja, hogy az egyetemek társadalmi elköteleződése stratégiailag egyre hangsúlyosabb, és egyre bővülő körű tevékenységekben realizálódik célközönségei, a helyi-regionális társadalom, ill. hallgatóik irányába. Szükséges alapjai viszont intézményesülésük, fenntarthatóságuk biztosítása, az érintettekkel való hatékony és folyamatos együttműködés, valamint az eredmények mérése. Hatásai megnyilvánulhatnak a régió gazdaságfejlődésében, társadalmi kihívásainak kezelésében, a kulturális-, sport- és tudományos élet felpezsdülésében, valamint az egyetemek regionális jellegének erősödésében és felsőoktatáspiaci súlyuk növekedésében. 
695 |a Felsőoktatás 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/46555/1/iskolakultura_2019_08_017-035.pdf  |z Dokumentum-elérés