A szituációs megküzdés kognitív elemzése korai serdülők körében kvalitatív vizsgálati eredmények /

A kritikus gondolkodás, a stresszhelyzet kognitív kiértékelése alapvetően határozza meg a megküzdési folyamat adaptív vagy maladaptív természetét. Az optimizmus mint a jövőbeli események pozitív kimenetelének általános elvárása befolyásolhatja ezeket a kognitív folyamatokat. A tanulmány legfőbb kitű...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Hamvai Csaba
Pikó Bettina
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2013
Sorozat:Iskolakultúra 23 No. 5-6
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/41938
LEADER 02265nab a2200193 i 4500
001 misc41938
005 20191106140514.0
008 180706s2013 hu o 0|| zxx d
022 |a 1215-5233 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Hamvai Csaba 
245 1 2 |a A szituációs megküzdés kognitív elemzése korai serdülők körében   |h [elektronikus dokumentum] :  |b kvalitatív vizsgálati eredmények /  |c  Hamvai Csaba 
260 |c 2013 
300 |a 8-21 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 23 No. 5-6 
520 3 |a A kritikus gondolkodás, a stresszhelyzet kognitív kiértékelése alapvetően határozza meg a megküzdési folyamat adaptív vagy maladaptív természetét. Az optimizmus mint a jövőbeli események pozitív kimenetelének általános elvárása befolyásolhatja ezeket a kognitív folyamatokat. A tanulmány legfőbb kitűzése az volt, hogy 12–14 éves gyerekeknek egy többértelmű, bizonytalan szociális szituációra vonatkozó automatikus gondolatait és interpretációit mérje fel. Válaszaikat három különböző csoportba soroltuk. A negatív automatikus gondolatok haragot, csalódottságot, a barát viselkedésének helytelenítését fejezték ki. A pozitív átkeretezések olyan válaszok voltak, amelyek a barát viselkedésének más, lehetséges okát foglalták magukba (például a jóhiszeműségére utaltak), vagy olyan válaszok, amelyek támogatást, megértést, a probléma megoldását fejezték ki. Végül a semleges válaszok a történet egyszerű parafrázisai voltak. Vizsgáltuk az optimizmus foka és a történet interpretációja közötti lehetséges kapcsolatot is. Hipotézisünknek megfelelően általánosságban az alacsonyan optimista csoport több negatív automatikus gondolatról számolt be, mint a közepesen és a magasan optimisták. Másrészt a magasan optimista csoport adta a legtöbb átkeretezést és értelmezést a történetre. Mindazonáltal az optimizmus és a történet értelmezése közötti kapcsolat csak a történet az egyik magyarázata esetében bizonyult statisztikailag is szignifikánsnak. 
700 0 1 |a Pikó Bettina  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/41938/1/EPA00011_iskolakultura_2013_5-6_008-021.pdf  |z Dokumentum-elérés