A szociálisprobléma-megoldás, az empátia és a szorongás kapcsolata serdülők körében

Személyközi problémáink módja és sikeressége nagymértékben meghatározza társas jóllétünket, hatással van tanulmányi-szakmai előmenetelünkre és pszichés egészségünkre (Chang, D’Zurilla és Sanna, 2004). A problémamegoldás sikeressége számos személyiségbeli és környezeti tényezőtől függ, melyek közül –...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Gáspár Csaba
Kasik László
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2015
Sorozat:Iskolakultúra 25 No. 10
mtmt:https://dx.doi.org/10.17543/iskkult.2015.10.48
Online Access:http://misc.bibl.u-szeged.hu/41643
LEADER 02323nab a2200205 i 4500
001 misc41643
005 20191106140436.0
008 180706s2015 hu o 0|| zxx d
022 |a 1215-5233 
024 7 |a https://dx.doi.org/10.17543/iskkult.2015.10.48  |2 doi 
040 |a SZTE Miscellanea Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Gáspár Csaba 
245 1 2 |a A szociálisprobléma-megoldás, az empátia és a szorongás kapcsolata serdülők körében  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Gáspár Csaba 
260 |c 2015 
300 |a 48-58 
490 0 |a Iskolakultúra  |v 25 No. 10 
520 3 |a Személyközi problémáink módja és sikeressége nagymértékben meghatározza társas jóllétünket, hatással van tanulmányi-szakmai előmenetelünkre és pszichés egészségünkre (Chang, D’Zurilla és Sanna, 2004). A problémamegoldás sikeressége számos személyiségbeli és környezeti tényezőtől függ, melyek közül – az eddigi hazai (pl. Kasik, 2015) és nemzetközi (pl. Chang és mtsai, 2004) vizsgálatok alapján – már serdülőkorban is jelentős a szerepe az empátia és a szorongás egyes jellemzőinek, vagyis ezek fejlettsége meghatározó a problémamegoldás alakulásában és fordítva: mind a szorongás, mind az empátia függ a problémák megoldásának hatékonyságától. A tanulmányban ismertetett vizsgálat során serdülők (12–19 évesek) körében tártuk fel e három terület néhány részterületének kapcsolatrendszerét keresztmetszeti és longitudinális vizsgálat keretében. A vizsgálatok alapján az életkorral fokozatosan erősödik a kapcsolat a problémamegoldás pozitív orientációja és az empátia egyik kognitív részterülete, a nézőpontfelvétel/-váltás között. A negatív orientáció és az elkerülés, illetve az impulzivitás az empátia másik összetevőjével, a személyes distresszel mutat egyre szorosabb kapcsolatot. A negatív orientációra nagy hatással bír mindegyik életkori csoportban a vonásszorongás. A mindennapi pedagógiai gyakorlatban, valamint a jövőbeni kutatási-fejlesztési célok megfogalmazásakor és megvalósításakor egyaránt hasznosak lehetnek a feltárt összefüggések. 
700 0 1 |a Kasik László  |e aut 
856 4 0 |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/41643/1/05.pdf  |z Dokumentum-elérés