A kutatásalapú tanulás alkalmazása a tehetséggondozásban
A fizika tantárgy általános elutasítottsága, a megtanulandó tananyag érthetetlensége, a fejleszteni kívánt gondolkodás háttérbe szorulása hosszú évek óta ismert tények (Papp és Józsa, 2000; Csapó, 2002, 2004, 147–174. o.; Radnóti, 2002). Az régóta nem kérdés, hogy meg kell újítani a tantárgy tanítás...
Elmentve itt :
Szerzők: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Cikk |
Megjelent: |
2016
|
Sorozat: | Iskolakultúra
26 No. 3 |
mtmt: | https://dx.doi.org/10.17543/ISKKULT.2016.3.109 |
Online Access: | http://misc.bibl.u-szeged.hu/41579 |
LEADER | 02673nab a2200205 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | misc41579 | ||
005 | 20191106140429.0 | ||
008 | 180706s2016 hu o 0|| zxx d | ||
022 | |a 1215-5233 | ||
024 | 7 | |a https://dx.doi.org/10.17543/ISKKULT.2016.3.109 |2 doi | |
040 | |a SZTE Miscellanea Repozitórium |b hun | ||
041 | |a zxx | ||
100 | 1 | |a Szélpál Szilveszter | |
245 | 1 | 2 | |a A kutatásalapú tanulás alkalmazása a tehetséggondozásban |h [elektronikus dokumentum] / |c Szélpál Szilveszter |
260 | |c 2016 | ||
300 | |a 109-116 | ||
490 | 0 | |a Iskolakultúra |v 26 No. 3 | |
520 | 3 | |a A fizika tantárgy általános elutasítottsága, a megtanulandó tananyag érthetetlensége, a fejleszteni kívánt gondolkodás háttérbe szorulása hosszú évek óta ismert tények (Papp és Józsa, 2000; Csapó, 2002, 2004, 147–174. o.; Radnóti, 2002). Az régóta nem kérdés, hogy meg kell újítani a tantárgy tanítását, arról azonban megoszlanak a vélemények, hogy hogyan. Ezt az állítást támasztják alá a megszületett kerettantervek is. Holott a probléma gyökere talán nem is az, hogy mit tanítunk fizikából, hanem az, hogy hogyan, mekkora csoportlétszámmal dolgozva és mennyi idő alatt mekkora mennyiségű tananyagot szeretnénk a diákok fejébe tömni. A fizikatanítás megújulásának egyik lehetősége a kutatásalapú tanulás (IBL) alkalmazása. Ez jelenthet olyan tanítási technikát, amely megengedi a tanulóknak, hogy maguk fedezzék fel a tudományos ismereteket (Nagy L.-né, 2010). A magyar természettudományos oktatástól nem idegen a felfedeztető tanítás, a tanulókísérleti órák régebben is lehetővé tették, hogy a diákok önállóan ismerjenek meg összefüggéseket, törvényszerűségeket. Amikor egy-egy kivételes alkalommal sikerül egy „normál” tantervű osztályban tanulói mérési gyakorlatot végezni, megtapasztalható, mennyire megváltozik a diákok viszonya a tantárgyhoz, és joggal teszik fel a kérdést: „Miért nem lehet minden órát így megtartani?” A válasz sajnos nagyon lehangoló: már korábban, a kevésbé feszített tanterv, kisebb osztálylétszámok és a kísérletes tárgyakat tanító tanárok órakedvezménye mellett is nagyon nehezen volt megoldható, hogy lehessen ilyen órákat tartani, ma pedig szinte lehetetlen. Kivételt képeznek a speciális tantervű csoportok és az éppen aktuális projektekben részt vevő csoportok. Hogy mit tehetünk mégis? Tanulmányunkban az e térén végzett tevékenységeink tapasztalatait gyűjtöttük össze. | |
700 | 0 | 1 | |a Kopasz Katalin |e aut |
856 | 4 | 0 | |u http://misc.bibl.u-szeged.hu/41579/1/10.pdf |z Dokumentum-elérés |