Introduction to the comparative entertainment law

A kurzus során a hallgatók megismerkednek a szórakoztató ipar egyes szereplőivel (zeneműkiadók, film-előállítók, rádió- és televízió-szervezetek, adatbázis előállítók, videojáték fejlesztők, előadóművészek), a tevékenységüket meghatározó üzleti modellekkel, valamint a rájuk vonatkozó nemzetközi és e...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Harkai István
Dokumentumtípus: Vegyes gyűjtemény
Megjelent: 2020-09
Kulcsszavak:szerzői jog
Tárgyszavak:
Online Access:http://eta.bibl.u-szeged.hu/3680
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A kurzus során a hallgatók megismerkednek a szórakoztató ipar egyes szereplőivel (zeneműkiadók, film-előállítók, rádió- és televízió-szervezetek, adatbázis előállítók, videojáték fejlesztők, előadóművészek), a tevékenységüket meghatározó üzleti modellekkel, valamint a rájuk vonatkozó nemzetközi és európai uniós normák összességével. Az egyes témablokkokat a bírósági esetjog elemzése színesíti, amely főként az Egyesült Államok és Európa országainak esetjogára támaszkodik, de ahol a témakör indokolja (például a folklór által felvezetett szabályozási kérdések), ott más államok esetjoga is terítékre kerül. A kurzus végére a hallgatók képesek lesznek elkülöníteni az egyes iparági szereplőket, az őket mozgató gazdasági motivációkat, a rájuk vonatkozó jogi normarendszert, illetve a művek és teljesítmények gazdasági kiaknázására létre jött szerződéses (engedélyezési) gyakorlatot. Nem csak elkülöníteni lesznek képesek az egyes érdekcsoportokat, hanem a köztük lévő átfedéseket is fel fogják tudni ismerni, amely ugyancsak igaz az általuk előállított kreatív termékekre. Az olvasólecke a tanév során zajló kontaktórák elsődleges tananyaga és forrása lesz, amely főként a PPT diákra támaszkodik. Ez a formátum teszi ugyanis lehetővé a témakörök rugalmas bővítését, a multimédiás szemléltető eszközök (videók, zenék) gördülékeny levetítését, a könnyen érthető, világos grafikai ábrázolhatóságot. A tartalmát illetően, a témaköröknek megfelelően 12 nagy csoportra bontható, amely lefedi az összes, szórakoztató iparban érintett szereplőt, egyben segítve kreatív javak szórakoztató iparban történő áramlásának jobb megértését, a jobb átláthatóságát. Példával megvilágítva egy videojáték számos szerzői művet, szomszédos jogi teljesítményt, alapul fekvő szoftvert, zeneművet, grafikai ábrázolást, forgatókönyvet foglal magában. Nem csak ezek, hanem a végtermék a videojáték is bonyolult konstrukciók mentén juthat el a végfelhasználókhoz. Ezek csomópontok megvilágítása fontos lehet, ha meg akarjuk érteni mi a különbség például egy digitális műpéldány és egy dobozos szoftver jogi sorsa között.
Participants will get familiarized with the several actors of the entertainment industry (music publishers, producers of cinematographic works, radio and television organizations, authors of creative audiovisual softwares) and all the international and European legal instruments in the field of copyright and related rights and the right of publicity. The theoretical framework will be filled with practical experience as well through international and European court cases and with the relevant international and European contractual practices with special regard to the different licence agreements. After completing the course the participants should be able to separate the different actors and their legal and economic interest of the creative industry, as well as the overlaps between works of the copyright holders, performances and other achievement created by the related rights holders, and last but not least the legal provisions regarding the different actors of the creative industry.