A perfekcionizmus háttere és vetületei az iskolában

The purpose of the present dissertation was to investigate the impact of perfectionism on the daily school lives of students in Hungary. We examined the relationship between perfectionism and self-regulated learning, social self-esteem, well-being, self-handicapping, parenting styles, and parents...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Nagy-Szabó Zoltán
További közreműködők: D. Molnár Éva (Témavezető)
Dokumentumtípus: Disszertáció
Megjelent: 2024-01-26
Kulcsszavak:perfekcionizmus, perfekcionista énbemutatás, önhátráltatás, szülői nevelési stílus, önértékelés, tanulási stratégiák, tanulási motívumok
Tárgyszavak:
doi:10.14232/phd.11876

Online Access:http://doktori.ek.szte.hu/11876
LEADER 05645nta a2200265 i 4500
001 dokt11876
005 20240911101652.0
008 230830s2024 hu om 000 hun d
024 7 |a 10.14232/phd.11876  |2 doi 
040 |a SZTE Doktori Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 2 |a Nagy-Szabó Zoltán 
245 1 2 |a A perfekcionizmus háttere és vetületei az iskolában  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Nagy-Szabó Zoltán 
246 1 0 |a The background and implications of perfectionism in education  |h [elektronikus dokumentum] 
260 |c 2024-01-26 
502 |a Disszertacio 
520 3 |a The purpose of the present dissertation was to investigate the impact of perfectionism on the daily school lives of students in Hungary. We examined the relationship between perfectionism and self-regulated learning, social self-esteem, well-being, self-handicapping, parenting styles, and parents' perfectionism. We conducted three assessments in total, with two pilot studies and a large-scale assessment. The first two pilot studies’ aim was to adapt the questionnaires needed for our more comprehensive study. The pilot study chapters provide a detailed description of the adaptation process, the statistical basis for our decision-making process, and the psychometric properties of the questionnaires. The instruments we adapted to Hungarian were the Big Three Perfectionism Scale, the Social Self-Esteem Scale, the Parental Authority Questionnaire, the Perfectionistic Self-Presentation Scale-Jr., and the Academic Self-Handicapping Scale. 497 students filled out our questionnaires, with a balanced gender ratio of 260 girls and 235 boys. Most of them were between the ages of 15 and 17. For our large-scale assessment, we employed the adapted instruments along with measures of self-regulated learning, well-being, and various background questions. Common characteristics emerged across the dimensions of perfectionism. Perfectionists were all desperate for others' approval and were all driven by performance motives. Self-critical perfectionism was identified as the most detrimental dimension, displaying significant connections with self-handicapping, anxiety, procrastination, and negative self-efficacy. Regarding parenting’s influence on perfectionism, the authoritarian parenting style emerged as the most significant predictor of students' perfectionism. Parents should set up conditions where their kids can succeed and compliment them for their efforts so that they are protected against the potentially harmful effects of perfectionism. 
520 3 |a A kutatási folyamatunk elsődleges célja az volt, hogy megvizsgáljuk a perfekcionizmus tanulmányi, társas és érzelmi összefüggéseit a magyar közoktatásban. Ehhez feltérképeztük összefüggéseit az önszabályozott tanulással, a társas önértékeléssel, a jólléttel, az önhátráltatással, a szülői nevelési stílussal és a szülők perfekcionizmusával. Összesen három kutatást végeztünk, két pilot vizsgálat és egy nagymintás mérés formájában. Az első két pilot mérés során a Big Three Perfectionism Scale (2016), a Social Self-Esteem Scale (2013), a Parental Authority Questionnaire (1991), a Perfectionistic Self-Presentation Scale-Jr. (2011) és az Academic Self-Handicapping Scale (2001) kérdőíveket adaptáltuk magyar nyelvre, melyek a folyamat végére mind megfelelő jóságmutatókkal rendelkeztek. A nagymintás mérésünkhöz ezeket a mérőeszközöket kiegészítettük az Önszabályozott Tanulás Kérdőívvel (2013), a WHO szubjektív jóllétet mérő kérdéseivel (1998) és néhány tanulmányi attitűdre irányuló háttérkérdéssel. 497 tanuló töltötte ki összesen kérdőíveinket, 235 férfi és 260 nő, többségében 15-17 évesek. Eredményeink alapján a perfekcionistákat nem csak az irreálisan magas elvárásokra törekvés jellemezi, hanem általános közös jellemzőként jelent meg a dimenziók között a teljesítménycélú motiváció, és a különösen erős igény mások szeretetének és elismerésének kivívására. A merev, önkritikus és nárcisztikus perfekcionizmus dimenziók közül az önkritikus perfekcionizmust azonosítottuk a tanulókra legkárosabbként, mivel erős összefüggést mutatott az önhátráltatással, a szorongással, a halogatással és a negatív önhatékonysággal. Ami a szülői nevelés perfekcionizmusra gyakorolt hatását illeti, a gyerekek perfekcionizmusának legjelentősebb előjelzőjeként az autoriter szülői stílust azonosítottuk. A vizsgálat legfontosabb gyakorlati következtetése, hogy a szülőknek és tanároknak olyan helyzeteket kell teremteniük nevelésük során, ahol a gyerekeknek lehetősége adódik megélni a sikert, és dicséretben részesülni. Ez védelmet nyújthat nekik a perfekcionizmus maladaptív dimenziói ellen. 
650 4 |a neveléstudományok 
650 4 |a Általános oktatás (benne képzés, pedagógia, didaktika) 
695 |a perfekcionizmus, perfekcionista énbemutatás, önhátráltatás, szülői nevelési stílus, önértékelés, tanulási stratégiák, tanulási motívumok 
700 0 2 |a D. Molnár Éva  |e ths 
856 4 0 |u https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11876/1/PerfekcionizmusVet%C3%BCletei_Disszert%C3%A1ci%C3%B3.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11876/2/PerfekcionizmusVet%C3%BCletei_T%C3%A9zisf%C3%BCzet.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11876/6/PerfekcionizmusVet%C3%BCletei_EnglishSummary.pdf  |z Dokumentum-elérés