Fantastic Place and Space in China Miéville’s Fiction. Rhetorics of Emancipatory Spatial Changes in the Miévillean New Weird

This dissertation explores how the literary construction of urban space is taking place in the New Weird fiction. The study analyses how, in six books by contemporary British author China Miéville, and whether literary space can be used for emancipation as a critique of capitalism, and if so, how. T...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Fodor András
További közreműködők: Kérchy Anna (Témavezető)
Dragon Zoltán (Témavezető)
Dokumentumtípus: Disszertáció
Megjelent: 2021-11-26
Kulcsszavak:New Weird, China Miéville, spatiality, narratology, rhetorics, fantastic literature, critical map studies
Tárgyszavak:
doi:10.14232/phd.10943

mtmt:32855830
Online Access:http://doktori.ek.szte.hu/10943
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:This dissertation explores how the literary construction of urban space is taking place in the New Weird fiction. The study analyses how, in six books by contemporary British author China Miéville, and whether literary space can be used for emancipation as a critique of capitalism, and if so, how. The paper draws on the conceptual and terminological approaches of space studies, critical map theory and narratology to explore these six books. It aims to establish a hermeneutic model in which literary space functions as a political critique of capitalist state apparatuses and represented superstructures. The thesis scrutinises the Bas-Lag trilogy (Perdido Street Station (2000); The Scar (2002); and Iron Council (2004)). The City and The City (2009); Un Lun Dun (2007); and This Census-taker (2016). This approach links narratology through its engagement with literary narratives and perspectives, interpretation of the city, place/space, third space and cognitive mapping cognitive space. The paper also considers the political aspects of spatial arrangement between the slum and the centre in the spatial representation of ideological state apparatuses. Miéville uses the New Weird as a means of investigative arena for themes such as politics, ideology and the critique of capitalism. He utilises the framework of Marxism, in which he point out the recognition of the capacity of fantastic literature to contaminate the real with the non-real and thereby reveal to the reader the possibility of seeing the world differently, and of bringing the political aspects of urban life into the for those without power. The dissertation interprets space within the framework of Michel Foucault, Henri Lefebvre and Edward W. Soja. The thesis provides insights into the New spatial arrangements of the New Weird, drawing on the context of spatial studies, critical map theory and narratology, and narrative theories and their political aspects.
A disszertáció azt vizsgálja, hogy a városi tér irodalmi konstrukciója hogyan történik a New Weird fikciójában. A dolgozat a kortárs brit szerző, China Miéville hat könyvében elemzi, hogy az irodalmi tér felhasználható-e emancipációra a kapitalizmus kritikájaként, ha igen, hogyan. A tanulmány a térkutatás, a kritikai térképelmélet és a narratológia fogalmi és terminológiai keretét alkalmazza. Célja, egy olyan hermeneutikai modell felállítása, amelyben az irodalmi teret a kapitalista államapparátusok és a reprezentált szuperstruktúra politikai kritikájaként működteti. Az értekezés a Bas-Lag-trilógián kívül (Perdido pályaudvar, végállomás I-II. (2000); Armada I-II. (2002); és Vastanács (2004)) a következőre összpontosít: A város és a város között (2009); Un Lun Dun (2007); és a This Census-taker (2016). Ez a megközelítés az irodalmi elbeszélőkkel és nézőpontokkal való foglalkozás révén hangsúlyos narratológiai értelmezéssel egészíti ki a város, a hely/tér, a harmadik tér és a kognitív térképezés iránti érdeklődést. A dolgozat a térbeli elrendezések politikai aspektusait is figyelembe veszi, amikor a nyomornegyed és a központ viszonyát az ideológiai államapparátusok térbeli reprezentációinak szempontjából vizsgálja. Miéville a New Weird-et olyan témák vizsgálati terepévé teszi, mint a politika, az ideológia és a kapitalizmus kritikája. Nála mindez a marxizmus keretébe ágyazódik, ahol a fantasztikus irodalom azon képességének felismerését szorgalmazza, hogy a nem-valóságossal fertőzze meg a valóságosat, és ezáltal feltárja az olvasó előtt az eshetőséget, hogy másképp lássa a világot, és hogy a városi élet politikai aspektusait a hatalom nélküliek számára megváltoztassa. A disszertáció térértelmezésében Michel Foucault, Henri Lefebvre és Edward W. Soja munkáira támaszkodik. A dolgozat betekintést nyújt a New Weird térbeli elrendezéseibe, alkalmazva a térkutatás, a kritikai térképelmélet és a narratológia elméleteire és azok politikai aspektusaira.