Teaching, Learning and Assessing Students’ English Language Receptive Skills in Mongolia

In Mongolia, teachers’ attitudes towards large-scale educational assessments have been a largely uncovered area. English was deemed to be an official Second Language in Mongolia in 2005. However, it has not reached the goal of universal second language usage; therefore, it is still a Foreign Languag...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Ragchaa Jargaltuya
További közreműködők: Csapó Benő (Témavezető)
Dokumentumtípus: Disszertáció
Megjelent: 2020-06-15
Kulcsszavak:English language receptive skills, teaching strategies, learning strategies, teaching materials, out-of-class activities. angol nyelvi receptív képességek, tanítási stratégiák, tanulási stratégiák, tanítási segédanyagok, osztálytermen kívüli tevékenységek
Tárgyszavak:
doi:10.14232/phd.10448

mtmt:31394862
Online Access:http://doktori.ek.szte.hu/10448
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:In Mongolia, teachers’ attitudes towards large-scale educational assessments have been a largely uncovered area. English was deemed to be an official Second Language in Mongolia in 2005. However, it has not reached the goal of universal second language usage; therefore, it is still a Foreign Language in Mongolia. Research is needed to find out the issues behind the slow process of English language education and adoption. Also, little is known about how English language skills are taught currently. Research is needed into what is learned and assessed, especially the quality of teaching and learning fundamental skills. The role of receptive skills, which people’s communication is based on, needs to be developed through certain studies and research. In addition, a lot of tests and assessments are taken in schools for different purposes in Mongolia. English language instruction is more focused on testing than on the students’ learning process. This may be caused by the Educational assessment and accountability system, teachers’ instructional methodologies, students’ learning strategies, or other unknown factors that affect students’ learning achievement in Mongolia. Through my study, I tried to identify the issues and the reasons behind the instruction, learning and assessment of English language receptive skills (ELRS) in a Mongolian metropolitan area. Also, the study aimed to recommend some important considerations for English language teachers and school administrators to improve English language education. Result showed that primary and secondary school teachers have similar views on assessment as being important for improving the quality of education. However, the assessment system is used to evaluate schools and is expected to increase efforts made by teachers, but it doesn’t effectively support students’ competence in learning English. The current assessment implementation may lead to teachers teaching and test taking practices for the sole purpose of increasing students’ test score. English language is one of the subjects that included in the school achievement test, therefore, English language teachers might reduce their instructional content and tend not to use effective teaching strategies so that their students’ learning strategies may not be developed. Thus, English teachers everyday practice might mismatch because of no significant correlations between teaching and learning strategies in the classroom and the different factors which might be the assessment accountability system and its influence in teaching, students’ lack of learning strategy usage, older students’ attitude, and parents’ low education level of English language, school online and computer availability for students’ learning.
A mongol tanárok nagymintás pedagógiai mérésekhez való viszonyulása jórészt feltáratlan terület. Annak ellenére, hogy 2005-ben az angolt kívánták Mongóliában második hivatalos nyelvvé tenni, közel sem valósult meg ez a cél, így még mindig csak idegen nyelv Mongóliában. Kutatással szükséges feltárni azokat a tényezőket, amelyek a háttérben lassítják az angol nyelv tanulását és elfogadását. Szintén nagyon keveset tudunk arról, hogy jelenleg hogyan tanítják Mongóliában az angol nyelvi készségeket. Szükséges annak feltárása, hogy mit tanulnak és értékelnek, különös tekintettel az alapvető képességek tanításának és tanulásának minőségére. Vizsgálatok szükségesek az emberek közötti kommunikáció alapját képező receptív képességek szerepének feltárása és a készségek fejlesztésének megalapozása érdekében. A mongol iskolákban sok, különböző célú tesztet és felmérést végeznek, és az angol nyelv tanításakor nagyobb hangsúlyt fektetnek a felmérésre, mint a diákok tanulási előmenetelére. Ezt okozhatja a mongol oktatás értékelési és elszámoltathatósági rendszere, a tanárok tanítási módszerei, a diákok tanulási stratégiái, vagy más ismeretlen tényezők, amelyek befolyásolják a diákok tanulási teljesítményét. A dolgozatomban arra törekedtem, hogy egy mongol nagyvárosban feltárjam az angol nyelv receptív képességeinek (English language receptive skills - ELRS) tanítása, tanulása és értékelése mögött húzódó problémákat és okokat. Emellett a dolgozat célja volt néhány fontos következtetés megfogalmazása az angol nyelvtanárok és az iskolai vezetők számára annak érdekében, hogy az angol nyelv oktatása fejlődhessen. Az eredmény azt mutatta, hogy az általános és középiskolai tanárok hasonlóképpen vélekednek az értékelésről, mint az oktatás minőségét javító fontos tényezőről. Ennek ellenére az értékelési rendszert arra használják, hogy az iskolákat minősítsék, illetve a tanárok erőfeszítéseit növeljék, ugyanakkor nem támogatják hatékonyan a tanulók angol nyelv-tanulási kompetenciáit. Az értékelés jelenlegi gyakorlata oda vezethet, hogy a tanárok tanítási és számonkérési szokásai pusztán a diákok teszt-pontszámainak növelését fogják szolgálni. Az angol nyelv az egyik olyan tantárgy, ami az iskolai teljesítménymérésekben szerepel, ezért az angol nyelvtanárok lecsökkenthetik az oktatott tartalmat és hajlamosak mellőzni a hatékony tanítási stratégiákat, így a diákjaik tanulási stratégiái nem fejlődnek. Ezért az angoltanárok mindennapi tanítási gyakorlatát tévesen orientálhatja az, hogy nincs jelentős összefüggés az osztálytermi tanulási és tanítási stratégiák és a különböző tényezők között, mint például az értékelési elszámoltathatósági rendszer és annak hatása a tanításra, a diákok által használt tanulási stratégiák hiánya, a felsőbb éves diákok attitűdjei, a szülők hiányos angol nyelvismerete, illetve a diákok tanulásához szükséges online és számítógépes felszereltség az iskolákban.