A pozitív fiatalkori fejlődés 5 C modelljének önbizalom dimenziója az énhatékonyság, önértékelés és énkép kapcsolata a depresszióval, serdülőkori kockázatos viselkedésekkel és az ego-identitással /

A kutatás célja a pozitív fiatalkori fejlődés 5 C modelljének önbizalom dimenziójának vizsgálata az önértékelés, énkép és énhatékonyság mentén. A vizsgálatban 97 serdülő vett részt, akiknek átlagéletkora 17,7 év volt. A diákok az Általános Énhatékonyság Kérdőívet (Kopp, Schwarzer & Jerusalem, 19...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Dragin Dijana
További közreműködők: Kőrössy Judit (Témavezető)
Dokumentumtípus: Szakdolgozat
Megjelent: 2018
Kulcsszavak:pozitív fiatalkori fejlődés
énhatékonyság
énkép
önértékelés
serdülőkori depresszió
Tárgyszavak:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74297
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:A kutatás célja a pozitív fiatalkori fejlődés 5 C modelljének önbizalom dimenziójának vizsgálata az önértékelés, énkép és énhatékonyság mentén. A vizsgálatban 97 serdülő vett részt, akiknek átlagéletkora 17,7 év volt. A diákok az Általános Énhatékonyság Kérdőívet (Kopp, Schwarzer & Jerusalem, 1993), a Tenessee Énkép Skálát (Dévai & Sípos, 1986), a Rosenberg Önértékelési Skálát (Sallay, Martos, Szabó & Ittzés, 2014), az Ego-identitás Kérdőívet (Balistreri, Busch-Rossnagel, & Geisinger, 1995), a Gyermek Depresszió Kérdőívet (Kovács, 1992), valamint a serdülőkori szerfogyasztásra és problémás magatartásra vonatkozó kérdéssort töltöttek ki. Az eredmények alapján az énkép, énhatékonyság és önértékelés egy faktorba rendeződtek, negatívan függtek össze a depresszióval, és nem mutattak eltérést a nemek között. A gyakoribb szerfogyasztás alacsonyabb morális, családi és testi énképpel járt együtt, és magasabb önkritikával. Az ego-identitás alskálái közül a felfedezés negatív, az elköteleződés pedig pozitív kapcsolatban állt az önértékeléssel, a minta 97%-a a korai zárás és a diffúz identitás státusz között oszlott meg. Ezek az eredmények megerősítik az énhatékonyság, énkép és önértékelés fejlesztésének jelentőségét, betekintést nyújtanak a vajdasági serdülők pozitív fiatalkori fejlődésébe és hozzájárulnak a témakör szakirodalmának bővítéséhez.