A normák és a kiégés kapcsolata az iskolai klímával

Kutatásom célja az iskolai klíma, a tanár és diák kiégés valamint az iskolai osztályokban jelen lévő normák közötti összefüggések vizsgálata volt. A tesztfelvétel egy megyei jogú város két általános iskolájában történt, összesen 1052 személy vett részt benne (607 diák, 384 szülő és 61 tanár). Kutatá...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Tóth Enikő
További közreműködők: Szabó Éva (Témavezető)
Dokumentumtípus: Szakdolgozat
Megjelent: 2018
Kulcsszavak:iskola klíma
tanári kiégés
diák kiégés
normák
normatorzulás
Tárgyszavak:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74265
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Kutatásom célja az iskolai klíma, a tanár és diák kiégés valamint az iskolai osztályokban jelen lévő normák közötti összefüggések vizsgálata volt. A tesztfelvétel egy megyei jogú város két általános iskolájában történt, összesen 1052 személy vett részt benne (607 diák, 384 szülő és 61 tanár). Kutatásom során sikerült kapcsolatot találnom a diák és a tanár kiégés valamint az iskolai klíma észlelése között, továbbá igazoltam a normatorzulás és az iskolai klíma negatívabb észlelésének együttjárását. Az eredmények alapján a diákok légkör észlelését a motiválatlanság, míg a kiégésre való fogékonyságot az iskolához való kötődés mértéke, valamint az iskolai élet miatt megtapasztalt negatív érzések jósolják be leginkább. A tanárok esetén az iskolai klíma észlelését az intézményen belüli interperszonális kapcsolatok, a munkavégzéssel kapcsolatos információk, valamint az érzelmi megterheltség jósolták be leginkább, míg a kiégés kapcsán a tantestülethez való kötődés, a fizikai környezettel való elégedettség, valamint a munkával kapcsolatos információk és visszajelzések bizonyultak a legjelentősebb prediktoroknak.