Az iskolai klíma, a mindset, valamint a tanári és a tanulói kiégés összefüggései

Kutatásom célja az észlelt iskolai klíma feltérképezése egy megyeszékhelyi állami és egy fővárosi alapítványi általános iskolában, valamint annak megvizsgálása, hogy ez a tényező hogyan függ össze a tanári és a tanulói kiégéssel, valamint a pedagógusok, diákok, és azok szüleinek a mindsetével. Előfe...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Farkas Csenge
További közreműködők: Szabó Éva (Témavezető)
Dokumentumtípus: Szakdolgozat
Megjelent: 2018
Kulcsszavak:észlelt iskolai klíma
mindset
tanári kiégés
tanulói kiégés
tanítási tapasztalat
szubjektív tanulmányi teljesítmény
Tárgyszavak:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/74251
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Kutatásom célja az észlelt iskolai klíma feltérképezése egy megyeszékhelyi állami és egy fővárosi alapítványi általános iskolában, valamint annak megvizsgálása, hogy ez a tényező hogyan függ össze a tanári és a tanulói kiégéssel, valamint a pedagógusok, diákok, és azok szüleinek a mindsetével. Előfeltevéseim között szerepelt, hogy a két iskola között különbség lesz az észlelt klíma megítélését tekintve, és ezzel összhangban a többi tényezőnél is szignifikáns átlagkülönbség lesz megfigyelhető. Emellett hipotézisként fogalmaztam meg azt is, hogy az észlelt iskolai klíma, a kiégés, valamint a mindset együttállást mutat, illetve, hogy lehet bejósló modellt állítani a kiégés és a klíma mértékére az egyéb vizsgált tényezők alapján. A vizsgálathoz egy amerikai kezdeményezésű észlelt klíma kérdőívet, egy saját fejlesztésű mindsetet mérő kérdőívet, valamint Szabó és Jagodics által fejlesztett munkahelyi követelmények és erőforrások kérdőívet használtam. Emellett a tanári mintán BO-SE Kiégés Kérdőívet, a diák mintán pedig SBI (School Burnout Inventory) kérdőívet használtam az érzelmi kimerültség felderítésére. A kutatásban 171 diák, 86 szülő, és 31 tanár vett részt. Az észlelt iskolai klíma pozitív irányú kapcsolatot mutatott a growth mindsettel, illetve negatív irányút a kiégéssel. A modellek felállítása nem nyert teljes mértékben igazolást, azonban az iskolák és osztályok közötti különbségek megmutatkoztak a mintámon a vizsgált változók mentén.