Diabétesz mellitusszal élők egészségértése Magyarországon
Szakdolgozatomban Magyarországon élő I-es és II-es típusú cukorbetegséggel élők egészségértését vizsgálom. A téma aktualitását az adja, hogy számos kutatás igazolja, miszerint az egészségi állapot, mint kimenetel nagyban függ az érintettek egészségértési képességeitől. A vizsgálatban 68 résztvevő eg...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
További közreműködők: | |
Dokumentumtípus: | Szakdolgozat |
Megjelent: |
2018
|
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://diploma.bibl.u-szeged.hu/73966 |
Tartalmi kivonat: | Szakdolgozatomban Magyarországon élő I-es és II-es típusú cukorbetegséggel élők egészségértését vizsgálom. A téma aktualitását az adja, hogy számos kutatás igazolja, miszerint az egészségi állapot, mint kimenetel nagyban függ az érintettek egészségértési képességeitől. A vizsgálatban 68 résztvevő egy 5 kérdőívből és demográfiai adatokra vonatkozó kérdésekből álló tesztbattériát töltött ki, melyek segítségével információt gyűjthettünk az egészségértéssel, egészség-hatékonysággal és egyéb tényezőkkel kapcsolatban is. A kapott eredmények alapján elmondhatjuk, hogy a szakirodalmi példákkal ellentétben az egészségértés és az egészségi állapot között nem mutatható ki összefüggés, míg az egészség-hatékonyság pozitív irányú, közepes erősségű, szignifikáns együttjárást jelez a résztvevők egészségi állapotával. Az egészség-hatékonyság és az egészségértés két különálló tulajdonságnak bizonyult. Összefüggés mutatható ki a cukorbetegséggel kapcsolatos elméleti tudás helyessége és az adekvát, önészlelésen alapuló egészségértés között. Sztenderd, egészséges mintával való összehasonlításkor azt találtam, hogy a gyakorlati egészségértés terén a krónikus betegségben szenvedő cukorbetegek teljesítettek rosszabbul, míg az önbevallásos teszten az egészségesek. Az egészségértés egészségi állapotra gyakorolt hatásának további vizsgálataival elősegíthetjük a diabétesz-edukációs programok sikerességét, és pontosabb képet kaphatunk arról, hogy milyen téren szükséges leginkább a képességek erősítése. |
---|