Használt motorolajjal szennyezett, vasúti területről származó talaj bioremediációs lehetőségeinek kidolgozása

Az ásványolaj-termékek nagymértékű felhasználásának következtében fokozottan számolni kell azzal a kockázattal, hogy ezen anyagok a szállításuk, felhasználásuk és tárolásuk során a természetes közegekbe kerülhetnek. Ebből a szempontból a talaj különösen veszélyeztetett, mivel itt a szennyezés tartós...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Petrovszki Péter Ádám
További közreműködők: Perei Katalin (Témavezető)
Dokumentumtípus: Szakdolgozat
Megjelent: 2018
Kulcsszavak:Talajszennyezés
Használt vasúti motorolaj
Bioremediáció
Bioaugmentáció
Biostimuláció
Rhodococcus
Tárgyszavak:
Online Access:http://diploma.bibl.u-szeged.hu/73636
LEADER 03658nta a2200253 i 4500
001 dipl73636
005 20190927135802.0
008 190920s2018 hu om 0|| zxx d
040 |a SZTE Diploma Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Petrovszki Péter Ádám 
245 1 0 |a Használt motorolajjal szennyezett, vasúti területről származó talaj bioremediációs lehetőségeinek kidolgozása  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Péter Ádám Petrovszki 
246 1 0 |a Developing options for the bioremediation of a railway station area polluted with used lubricating oils  |h [elektronikus dokumentum] 
260 |c 2018 
520 3 |a Az ásványolaj-termékek nagymértékű felhasználásának következtében fokozottan számolni kell azzal a kockázattal, hogy ezen anyagok a szállításuk, felhasználásuk és tárolásuk során a természetes közegekbe kerülhetnek. Ebből a szempontból a talaj különösen veszélyeztetett, mivel itt a szennyezés tartósan fennállhat, így számos olyan komponens halmozódhat fel, amelyek környezetvédelmi és egészségügyi kockázatot jelentenek. A szennyezőanyagok eltávolítására vagy a mennyiségük határértékek alá csökkentésére az elmúlt évtizedekben számos fizikai és kémiai eljárást dolgoztak ki. A hagyományos fizikokémiai kármentesítő módszerek gyakran korlátokba ütközhetnek a szénhidrogén eredetű szennyezések esetében, így a környezetbarát és költséghatékony bioremediációs technológiák lehetősége sok esetben megfontolandó. A diplomamunkám során egy vasúti területről származó, használt motorolajjal szennyezett terület bioremediációs lehetőségeit jártam körül. Elsőként meghatároztam a szennyezett talaj azon tulajdonságait, amelyek a kezelést leginkább befolyásolhatják. Ehhez először folyadék kultúrában vizsgáltam öt, tanszéki törzsgyűjteményből származó baktériumtörzs (Pseudomonas putida B, Rhodococcus erythropolis PR4, Rhodococcus sp. C, Rhodococcus sp. PAE1, Rhodococcus sp. PAE8) motorolaj-bontó képességét, majd a legjobban teljesítő törzseket mikrokozmosz kísérletekben felhasználva modelleztem a használt vasúti motorolajjal szennyezett talaj kármentesítését. A biostimuláció és a különféle elrendezésű bioaugmentációs kísérletek során a respirációs aktivitás mellett nyomon követtem a mikrobiális populációk sejtszámában bekövetkező változásokat is, továbbá a mintákban megmaradó olajtartalom alapján meghatároztam a biokonverzió mértékét. Az eredményeim alapján úgy tűnik, hogy egy régebbi szennyezés esetén már pusztán biostimulációval is közel hasonló hatékonyságú kármentesítést lehet elvégezni, mint bioaugmentációval. Ennek oka feltehetően abban a képességben keresendő, hogy az eredeti talajmikroflóra képes volt alkalmazkodni a szennyezőanyag jelenlétéhez. Mivel a nyílt rendszerben alkalmazott biológiai kármentesítések sikerét számos biotikus és abiotikus tényező befolyásolhatja, a diplomamunkám során nyert ismeretek a jövőben hozzájárulhatnak a használt vasúti motorolajjal szennyezett, vasúti terület bioremediációjának megtervezéséhez és sikeres kivitelezéséhez. 
650 4 |a Természettudományok 
695 |a Talajszennyezés 
695 |a Használt vasúti motorolaj 
695 |a Bioremediáció 
695 |a Bioaugmentáció 
695 |a Biostimuláció 
695 |a Rhodococcus 
700 1 |a Perei Katalin  |e ths 
856 4 0 |u http://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/73636/1/2018_Petrovszki_P%C3%A9ter_%C3%81d%C3%A1m_SQR9PN_SZ.pdf  |z Dokumentum-elérés