Hátrányos helyzetű tanulók otthoni tanulása a jelenléti és a távolléti oktatás idején

A világméretű járvány kitörését követően a neveléstudományi vizsgálatok célkeresztjébe került a digitális – más kifejezéssel online vagy távolléti – oktatás, elsősorban didaktikai, oktatás- és nevelésszociológiai aspektusból. Utóbbi kutatásokban a család, a családi háttér, a szülői bevonódás a koráb...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Engler Ágnes
Antal István
Markos Valéria
Trásy Lilla
Pári András
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága Szeged 2021
Sorozat:Új kutatások a neveléstudományokban 14
Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira 14
Kulcsszavak:Hátrányos helyzetű fiatalok - nevelés, Digitális oktatás - módszer, Oktatás - számítógép alkalmazása
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/78915
LEADER 03369naa a2200289 i 4500
001 acta78915
005 20230523090342.0
008 230523s2021 hu o 0|| hun d
020 |a 978-963-306-896-0 
022 |a 2062-090X 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Engler Ágnes 
245 1 0 |a Hátrányos helyzetű tanulók otthoni tanulása a jelenléti és a távolléti oktatás idején  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Engler Ágnes 
260 |a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet, Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Bizottsága  |b Szeged  |c 2021 
300 |a 192-207 
490 0 |a Új kutatások a neveléstudományokban  |v 14 
490 0 |a Új kutatások a neveléstudományokban 2021 : a neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira  |v 14 
520 3 |a A világméretű járvány kitörését követően a neveléstudományi vizsgálatok célkeresztjébe került a digitális – más kifejezéssel online vagy távolléti – oktatás, elsősorban didaktikai, oktatás- és nevelésszociológiai aspektusból. Utóbbi kutatásokban a család, a családi háttér, a szülői bevonódás a korábbiaktól (ti. jelenléti oktatás) eltérő figyelmet kapott, hiszen az otthoni tanulás új értelmet nyert az otthonokba beköltöző iskola miatt. A szülő és a pedagógus együttműködése pedig azon túl, hogy teljes mértékben az online térbe helyeződött át, új síkra lépett: a szülők eddig soha nem tapasztalt módon tekinthettek be a tanórai történésekbe, sőt a megfelelő helyszín és az IKT-eszközök biztosításától kezdve, a tananyag megértésén keresztül, a házi feladatok befotózásáig maguk is aktív részeseivé váltak a tanítási-tanulási folyamatnak. Mindezen újkeletű kihívások eredményessége természetesen a családi háttér által biztosított lehetőségek és feltételek függvénye is volt a pedagógusok és az iskola erőfeszítései mellett, tehát a klasszikus nevelésszociológiai tétel (ti. a társadalmi háttér, a szocioökonómiai státusz és az iskolai eredményesség, pályafutás szorosan összefügg) feltételezhetően az iskola falain kívül rekedt oktatásban is érvényesült. Tanulmányunkban a hátrányos helyzetű tanulók otthoni tanulásának jellegzetességeit tártuk fel két különböző vizsgálat adatainak segítségével. Az első kutatás közvetlenül a pandémia kitörése előtt, a jelenléti oktatás idején készült, a másik felmérés az első hullámot követő karantén miatt elrendelt távolléti oktatás tanulságait igyekezett megragadni. A két adatfelvétel szerencsés időzítésének köszönhetően az otthoni tanulást, a szülők bevonódását, a családi háttér által biztosított lehetőségeket hagyományos és atipikus körülmények között vizsgálhattuk a hátrányos helyzetű tanulók és családjaik körében. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Hátrányos helyzetű fiatalok - nevelés, Digitális oktatás - módszer, Oktatás - számítógép alkalmazása 
700 0 1 |a Antal István  |e aut 
700 0 1 |a Markos Valéria  |e aut 
700 0 1 |a Trásy Lilla  |e aut 
700 0 1 |a Pári András  |e aut 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/78915/1/ukn_2021_192-207.pdf  |z Dokumentum-elérés