Készségfejlesztő iskolából a munka világába - lehetőségek és támogatás
A tanulmány célja, hogy betekintést engedjen az értelmileg akadályozott személyek felnőtté válásába a készségfejlesztő iskolai tanulmányoktól elindulva a munkaerő-piaci elhelyezkedés lehetőségei felé. Összefoglalja a készségfejlesztő iskola főbb jellemzőit és feladatait, valamint kitér a munkára nev...
Elmentve itt :
Szerző: | |
---|---|
Dokumentumtípus: | Könyv része |
Megjelent: |
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet
Szeged
2023
|
Sorozat: | A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
|
Kulcsszavak: | Képességfejlesztés, Szellemi fogyatékosok - gyógypedagógia |
Tárgyszavak: | |
Online Access: | http://acta.bibl.u-szeged.hu/78874 |
LEADER | 02825naa a2200217 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | acta78874 | ||
005 | 20230522131127.0 | ||
008 | 230522s2023 hu o 0|| hun d | ||
020 | |a 978-963-306-920-2 | ||
040 | |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Magyar Ágoston | |
245 | 1 | 0 | |a Készségfejlesztő iskolából a munka világába - lehetőségek és támogatás |h [elektronikus dokumentum] / |c Magyar Ágoston |
260 | |a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet |b Szeged |c 2023 | ||
300 | |a 78-85 | ||
490 | 0 | |a A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig | |
520 | 3 | |a A tanulmány célja, hogy betekintést engedjen az értelmileg akadályozott személyek felnőtté válásába a készségfejlesztő iskolai tanulmányoktól elindulva a munkaerő-piaci elhelyezkedés lehetőségei felé. Összefoglalja a készségfejlesztő iskola főbb jellemzőit és feladatait, valamint kitér a munkára nevelés szerepére a kerettantervek tükrében, különös tekintettel a gyakorlati kerettantervekre, melyek a 18 elvégezhető szakmai modult tartalmazzák. A tanulmány fő része az átmenettel foglalkozik, hogy milyen lehetséges utak léteznek a köznevelésből kikerülve egy értelmileg akadályozott fiatal számára. Hol tud elhelyezkedni? Milyen életút várhat rá? Hol és hogyan tájékozódhat a továbbiakról? Számára érthető módon kap-e tájékoztatást? Figyelembe veszik-e, hogy ő mit szeretne? Hol kaphat segítséget? Milyen az ellátórendszer? Hogy működik a pályaorientáció? Ezen a ponton a magyarországi helyzeten túl több kitekintést is tesz a német nyelvterületeken fellelhető jó gyakorlatokra. A köznevelés rendszerének, és annak elhagyásával kapcsolatban áttekinti az ide vonatkozó törvényi hátteret, sorra veszi a témával kapcsolatos főbb fogalmakat. Szól a támogatott döntéshozatalról, a támogatott lakhatásról, önérvényesítésről és utókövetésről. Kitér a munkaerő-piaci elhelyezkedés különböző formáira a védett munkahelyektől a nyílt munkaerő-piacig. Munkáltatói oldalról is megközelíti a kérdést. Mi befolyásolhatja a munkaadót? Milyen engedmények és kötelezettségek vonatkoznak rájuk? Jó példákat is hoz hazai és külföldi gyakorlatból, mely egyesületek, alapítványok, szervezetek segítik az átmenet tervezését és megvalósítását az értelmileg akadályozott személyek önállóbbá válásában. | |
650 | 4 | |a Társadalomtudományok | |
650 | 4 | |a Oktatástudomány | |
695 | |a Képességfejlesztés, Szellemi fogyatékosok - gyógypedagógia | ||
856 | 4 | 0 | |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/78874/1/gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_078-085.pdf |z Dokumentum-elérés |