Készségfejlesztő iskolából a munka világába - lehetőségek és támogatás

A tanulmány célja, hogy betekintést engedjen az értelmileg akadályozott személyek felnőtté válásába a készségfejlesztő iskolai tanulmányoktól elindulva a munkaerő-piaci elhelyezkedés lehetőségei felé. Összefoglalja a készségfejlesztő iskola főbb jellemzőit és feladatait, valamint kitér a munkára nev...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Magyar Ágoston
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet Szeged 2023
Sorozat:A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig
Kulcsszavak:Képességfejlesztés, Szellemi fogyatékosok - gyógypedagógia
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/78874
LEADER 02825naa a2200217 i 4500
001 acta78874
005 20230522131127.0
008 230522s2023 hu o 0|| hun d
020 |a 978-963-306-920-2 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Magyar Ágoston 
245 1 0 |a Készségfejlesztő iskolából a munka világába - lehetőségek és támogatás  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Magyar Ágoston 
260 |a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet  |b Szeged  |c 2023 
300 |a 78-85 
490 0 |a A gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségei a kisgyermekkortól felnőttkorig 
520 3 |a A tanulmány célja, hogy betekintést engedjen az értelmileg akadályozott személyek felnőtté válásába a készségfejlesztő iskolai tanulmányoktól elindulva a munkaerő-piaci elhelyezkedés lehetőségei felé. Összefoglalja a készségfejlesztő iskola főbb jellemzőit és feladatait, valamint kitér a munkára nevelés szerepére a kerettantervek tükrében, különös tekintettel a gyakorlati kerettantervekre, melyek a 18 elvégezhető szakmai modult tartalmazzák. A tanulmány fő része az átmenettel foglalkozik, hogy milyen lehetséges utak léteznek a köznevelésből kikerülve egy értelmileg akadályozott fiatal számára. Hol tud elhelyezkedni? Milyen életút várhat rá? Hol és hogyan tájékozódhat a továbbiakról? Számára érthető módon kap-e tájékoztatást? Figyelembe veszik-e, hogy ő mit szeretne? Hol kaphat segítséget? Milyen az ellátórendszer? Hogy működik a pályaorientáció? Ezen a ponton a magyarországi helyzeten túl több kitekintést is tesz a német nyelvterületeken fellelhető jó gyakorlatokra. A köznevelés rendszerének, és annak elhagyásával kapcsolatban áttekinti az ide vonatkozó törvényi hátteret, sorra veszi a témával kapcsolatos főbb fogalmakat. Szól a támogatott döntéshozatalról, a támogatott lakhatásról, önérvényesítésről és utókövetésről. Kitér a munkaerő-piaci elhelyezkedés különböző formáira a védett munkahelyektől a nyílt munkaerő-piacig. Munkáltatói oldalról is megközelíti a kérdést. Mi befolyásolhatja a munkaadót? Milyen engedmények és kötelezettségek vonatkoznak rájuk? Jó példákat is hoz hazai és külföldi gyakorlatból, mely egyesületek, alapítványok, szervezetek segítik az átmenet tervezését és megvalósítását az értelmileg akadályozott személyek önállóbbá válásában. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Oktatástudomány 
695 |a Képességfejlesztés, Szellemi fogyatékosok - gyógypedagógia 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/78874/1/gyogypedagogiai_fejlesztes_lehetosegei_2023_078-085.pdf  |z Dokumentum-elérés