Az öregedés hatása az implicit készségek konszolidációjára

Az implicit tanulás nem csak online, gyakorlás közben történik, hanem offline is, a gyakorlások közötti fázisokban (konszolidáció). Az implicit tanulás offline változása egyre többet kutatott téma, azonban az öregedés hatása e területen még nem teljesen feltárt. Kutatásunkban fiatal és idős személye...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerzők: Janacsek Karolina
Németh Dezső
Dokumentumtípus: Könyv része
Megjelent: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó Szeged 2010
Sorozat:Szegedi pszichológiai tanulmányok
Szegedi pszichológiai tanulmányok : 2010
Kulcsszavak:Öregedés, Alvás, Tanulás, Pszichológia
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75349
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Az implicit tanulás nem csak online, gyakorlás közben történik, hanem offline is, a gyakorlások közötti fázisokban (konszolidáció). Az implicit tanulás offline változása egyre többet kutatott téma, azonban az öregedés hatása e területen még nem teljesen feltárt. Kutatásunkban fiatal és idős személyek implicit tanulását mértük az ASRT feladattal (J.H. Howard Jr. & Howard, 1997), ami lehetővé teszi az általános motoros és a szekvencia-specifikus tanulás külön elemzését. A vizsgálat során két adatfelvétel volt, 12 órás késleltetéssel, mely vagy tartalmazott alvást vagy nem. Az eredmények azt mutatják, hogy az általános motoros készségben a fiatal és az idős személyeknél is van offline teljesítményjavulás, de az utóbbi csoportban kisebb mértékű, mint a fiataloknál. A szekvencia-specifikus tudás megszilárdult az offline periódusban, de nem mutatkozott teljesítményjavulás egyik csoportban sem. Alvásfüggő konszolidációt nem találtunk sem az általános motoros, sem a szekvencia-specifikus tanulás esetében. The consolidation of implicit skills is a topic of increasing interest for researchers, but there were only a few studies that investigated the effects of aging in this regard. We measured implicit learning with the ASRT task in younger and older adults before and after a 12h interval. This interval contained sleep (night group) or it did not contain sleep (day group). We analyzed the consolidation of general motor skill and sequence-specific learning separately. The results showed offline improvement in general motor skill learning in both the younger and the elder group, however, the effect was lower in the elder group than in the younger group. The sequence specific knowledge did not change between the sessions, thus there was no offline improvement neither in the younger, nor in the older groups. Sleep dependent consolidation happened neither in general motor skill, nor in sequence-specific skill.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:133-140
ISSN:1789-6061