Eltérő téves emlékezeti paradigmák hatásának vizsgálata kisgyermek- illetve serdülőkorban

A kutatás célja a Deese-Roediger-McDermott (1995) paradigma, valamint a félrevezető információ paradigma téves emlékezetre gyakorolt hatásának vizsgálata volt kisgyermekek és serdülők körében. A kísérletben 45 fő, az általános iskola 2. osztályába járó 7-8 éves gyermek (M = 7,56 év, SD = 0,50) és 45...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Kránitz Ildikó
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2016
Sorozat:Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok 3 No. 1
Kulcsszavak:Pszichológia
Tárgyszavak:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/75148
LEADER 02215nab a2200217 i 4500
001 acta75148
005 20220406153222.0
008 220406s2016 hu o 0|| hun d
022 |a 2064-9258 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Kránitz Ildikó 
245 1 0 |a Eltérő téves emlékezeti paradigmák hatásának vizsgálata kisgyermek- illetve serdülőkorban  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Kránitz Ildikó 
260 |c 2016 
300 |a 1-22 
490 0 |a Impulzus : szegedi pszichológiai tanulmányok  |v 3 No. 1 
520 3 |a A kutatás célja a Deese-Roediger-McDermott (1995) paradigma, valamint a félrevezető információ paradigma téves emlékezetre gyakorolt hatásának vizsgálata volt kisgyermekek és serdülők körében. A kísérletben 45 fő, az általános iskola 2. osztályába járó 7-8 éves gyermek (M = 7,56 év, SD = 0,50) és 45 fő 14-15 év közötti, az általános iskola 8. osztályába járó (M = 14,31 év, SD = 0,47) gyermek vett részt. A vizsgálatban résztvevőknek a téves emlékezet előidézésére alkalmas DRM szólistákat kellett felidézniük, illetve a három feltételből álló klasszikus téves információ feladat vonatkozásában felismeréses tesztet elvégezniük. Ezek segítségével azt vizsgáltam, hogy a két téves emlékezetet előidéző paradigma vonatkozásában érvényesül-e fordított fejlődés, valamint az előidézett emlékezeti hibák hátterében lévő mechanizmusok összefüggésbe hozhatóak-e egymással. A DRM feladat vonatkozásában a tévesen felidézett szavaknál nem volt szignifikáns különbség a két korcsoport teljesítménye között. A félrevezető információ felismerési feladatnál a 7-8 évesek szignifikánsan több helytelen választ adtak, mint a 14-15 évesek. Az eredményekből az a következtetés vonható le, hogy csak részben teljesült a fordított fejlődés, valamit a két téves emlékezetet előidéző paradigma vonatkozásában nincs összefüggés. 
650 4 |a Társadalomtudományok 
650 4 |a Pszichológia 
695 |a Pszichológia 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/75148/1/impulzus_003_001_005.pdf  |z Dokumentum-elérés