Marketingkommunikáció az 1870-es években egy dél-alföldi város sajtójában

Magyarországon a nyomtatott sajtó a XIX. század utolsó harmadában élte első virágkorát: a főváros, illetve a nagyobb helységek mellett – ahol ekkorra a saját lapkiadás általában már sok évtizedes hagyományokkal bírt – az 1867- es kiegyezést követően a vidéki településeken is megjelentek az első közé...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Pető Bálint
Corporate Author: Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben (2.) (2020) (Szeged)
Format: Book part
Published: 2021
Series:Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben 2
Kulcsszavak:Sajtótörténet - Magyarország - 19. sz., Marketing és tömegkommunikáció, Szentesi Lap
Subjects:
Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/74060
Description
Summary:Magyarországon a nyomtatott sajtó a XIX. század utolsó harmadában élte első virágkorát: a főváros, illetve a nagyobb helységek mellett – ahol ekkorra a saját lapkiadás általában már sok évtizedes hagyományokkal bírt – az 1867- es kiegyezést követően a vidéki településeken is megjelentek az első közéleti újságok. Az Osztrák–Magyar Monarchia létrejötte évtizedekig stabil, kiszámítható és folyamatosan erősödő gazdasági hátteret teremtett a Kárpát-medencében, számos vállalkozó pedig a nyomtatott tömegtájékoztatásban látta meg a kínálkozó piaci lehetőséget. Nem volt ez másképpen a dél-alföldi Szentesen sem, amely harmincezres lakosságával a régió egyik meghatározó központja, 1883-tól ráadásul Csongrád vármegye székhelye volt. A helyi modern sajtó elindulása a kalandos életű Cherrier János nevéhez fűződik, aki 1871-ben költöztette át nyomdaüzemét Gyöngyösről Szentesre, és ugyanebben az évben már lapot adott ki a városban. Két sikertelen orgánum után, 1872 nyarán megjelentette a Szentesi Lapot, amelynek hosszú távú fennmaradásában az elsődleges szerepet nem az előfizetők száma, hanem a hasábokon közölt hirdetések mennyisége játszotta. Tanulmányomban arra teszek kísérletet, hogy felvázoljam, hogyan próbálta egy vidéki sajtóvállalkozás a hirdetéseken keresztül nyereségessé tenni magát, illetve a lapban megjelent reklámok segítségével némi bepillantást nyerhetünk a település korabeli hétköznapjaiba is.
Physical Description:126-139
ISBN:978-615-5946-44-8