Énmegjelenítési stratégiák egyetemisták körében egy pilot kutatás eredményeiről /

Dolgozatomban egy pilot kutatás részeredményeit ismertetem, amelyben egyetemisták énmegjelenítési/benyomáskeltési stratégiáit vizsgálom. A szociálpszichológiai megközelítések habár eltérő módon definiálják az énmegjelenítést/benyomáskeltést a tudatosság tekintetében, mégis egyöntetűen stratégiákat r...

Teljes leírás

Elmentve itt :
Bibliográfiai részletek
Szerző: Szabó Éva
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2021
Sorozat:Jelentés és nyelvhasználat 8 No. 1
Kulcsszavak:Szociálpszichológia, Pragmatika
doi:10.14232/JENY.2021.1.1

Online Access:http://acta.bibl.u-szeged.hu/73877
LEADER 02060nab a2200205 i 4500
001 acta73877
005 20220117110822.0
008 211115s2021 hu o 0|| hun d
022 |a 2064-9940 
024 7 |a 10.14232/JENY.2021.1.1  |2 doi 
040 |a SZTE Egyetemi Kiadványok Repozitórium  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Szabó Éva 
245 1 0 |a Énmegjelenítési stratégiák egyetemisták körében   |h [elektronikus dokumentum] :  |b egy pilot kutatás eredményeiről /  |c  Szabó Éva 
260 |c 2021 
300 |a 1-21 
490 0 |a Jelentés és nyelvhasználat  |v 8 No. 1 
520 3 |a Dolgozatomban egy pilot kutatás részeredményeit ismertetem, amelyben egyetemisták énmegjelenítési/benyomáskeltési stratégiáit vizsgálom. A szociálpszichológiai megközelítések habár eltérő módon definiálják az énmegjelenítést/benyomáskeltést a tudatosság tekintetében, mégis egyöntetűen stratégiákat rendelnek a jelenséghez (Goffman 1959; Schlenker 1980; Jones–Pittman 1982; Leary–Kowalski 1990; Leary 1995). A pilot kutatás elsődleges célja az, hogy a szociálpszichológiai és a pragmatikai megközelítéseket ötvözve létrehozzon egy olyan tesztet, amely alkalmas az énmegjelenítés/benyomáskeltés vizsgálatára. A dolgozatban a magyar anyanyelvű egyetemi hallgatók számára létrehozott, az énmegjelenítési stratégiákat vizsgáló nyílt végű diskurzuskiegészítéses teszt adatgyűjtési módszert ismertetem, illetve annak metodológiai problémáit járom körül. A pilot teszt eredményei alapján megállapítható, hogy egy szituációban nem megjósolhatóak a stratégiák, hanem a különböző társas interakciók esetében vannak kevésbé vagy inkább preferált metódusok, melyeket meghatároznak a benyomáskeltés mögött meghúzódó lehetséges motivációk, az arculatfenyegetettség mértéke, a szociológiai és szociokulturális változók. 
695 |a Szociálpszichológia, Pragmatika 
856 4 0 |u http://acta.bibl.u-szeged.hu/73877/1/jelentes_2021_001-021.pdf  |z Dokumentum-elérés